![]() |
Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Som tittelen sier, dro jeg til Kina i september og reiste fra BGO til ARN, videre til OSL og dagen etter gjennom CPH til PEK med SAS.
I Kina reiste vi PEK - CTU - PVG - PEK med Air China før SAS fløy oss hjem igjen... http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0012.jpg Planen for turen var egentlig å dra til Nord-Korea (gjennom koreakonsult.net), men så fant vi ut at vi kunne jobbe frivillig med pandaer utenfor Chengdu... Dette var noe vi fant ut at vi måtte gjøre, og angrer ikke for å si det sånn! Reisen til Kina skulle starte fra OSL, og jeg befant meg i BGO, så jeg fant ut at jeg ville komme meg dit via ARN, en flyplass jeg aldri hadde vært på. Det var en standard SAS flygning med hyggelig crew ombord i en av SAS sine grisunger (B736). http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0038.jpg Her ble det noen timer med flytitting (bilder kommer i en separat tråd i foto-forumet) før turen gikk til OSL. Helt standard flight på denne maskinen: http://i830.photobucket.com/albums/z...DSC_0077-1.jpg Dagen etterpå ble det ikke tid til mye spotting på OSL, da vi hadde mye å gjøre i Oslo denne dagen, og vår 50 minutters connection i CPH ble redusert til 20 pga. forsinket MD80 ut fra OSL. Det var altså en lettere stresset Islending som skulle rekke flyet videre til PEK. Passkontrollen ble unnagjort på no time, og vi kom til gate rett før gaten stengte. Turen til PEK var behagelig, men skulle ønske at SK også hadde AVOD i eco. Ank. Beijing. Mye smog! http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0085.jpg Da jeg har vært i Beijing før bestemte vi oss for å ikke være mer enn to dager på begynnelsen og slutten av turen (4 totalt). Da vi ankom tidlig på dagen og hadde jetlag, ble det en rolig dag. Dro til restauranten DaDong på kvelden for å spise byens beste Peking Roast Duck. Dag to dro vi til Den kinesiske mur, og gikk fra Jinshanling seksjonen av muren til Simatai (ca. 6km). http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0036.jpg Dag tre bar turen videre til Chengdu hvor vi var i to dager før vi ble busset videre til Ya'an hvor pandareservatet ligger. Til CTU fløy vi med denne A330-200 maskinen fra CA. http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0098.jpg Vi jobbet en uke i pandareservatet (minst to uker anbefales). Arbeidsoppgavene våre var å vaske innhengingene kl 8 om morgenen, og en gang i timen skulle vi mate pandaene. De frivillige hadde vanligvis to ingenginger hver. http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0168.jpg http://i830.photobucket.com/albums/z...DSC_0273-1.jpg http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0288.jpg http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0242.jpg Turen videre til PVG ble 2 timer forsinket (som vanlig med CA), ruten skulle flys av en A321, og jeg ble positivt overrasket at den ble byttet med denne A330-200: http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0186.jpg Vi var fire dager i Shanghai, og været var ikke akuratt bra når vi var der. http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0336.jpg I Shanghai ble det gjort litt shopping og vi dro opp på Shanghai World Financial Centre, men vi så ikke mye der, da skyene dekket til utsikten. http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0417.jpg http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0433.jpg Dag 2 i Shanghai ble jeg matforgiftet og fikk ikke gjort noe denne dagen. Dag 3 frisk nok til å komme meg ut uten å spy, dro vi til Expoen, hvor vi tilbrakte hele dagen fra kl 9 om morgenen til kl 22. http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0446.jpg Dag 4 dro vi tilbake til PEK med en CA A321. http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0227.jpg På de to siste dagene i PEK ble det ikke gjort mye annet enn å shoppe i silkemarkedet, en rask tur til den olympiske parken, og tur i den forbudte by. http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0512.jpg http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0521.jpg http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0616.jpg Tiden gikk for fort, og før vi visste ordet av det stod vi og ventet på at OY-KBA skulle frakte oss hjem igjen... http://i830.photobucket.com/albums/z...6/DSC_0290.jpg Alt i alt var det en bra tur, men skulle vært to uker eller mer hos pandaene. SAS leverer som vanlig et bra produkt, men savner AVOD i eco. Air China var helt ok, men neste gang tror jeg at jeg skal prøve et annet selskap. Takk for titten. |
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Spennende routing til CPH må jeg si! ;)
Ellers bra rapport og utrolig flotte bilder! :D Er også (vertfal for min del) veldig gøy om du skriver hvilke individ du var ute med, flightnr osv :) |
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Mye kjekt å lese her ja:) Takk for en super rapport.
|
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Quote:
Ellers takk for bra tilbakemeldinger! :D |
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Kjempeflott.
:) |
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Dette var gøy lesning, og flotte bilder. Når dere var i panda parken, hvordan var det med overnatting og mat der? Dere bare sendte de en Mail å hørte om dere kunne være der en uke å de fikset alt? Hørtes veldig spennende ut..
|
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Flott lesning og rapport fra Kina...
|
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
En artig rapport, kjempefint med bilder fra reisemålet også!
|
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Fin rapport;) La merke til at CA-maskinene var veldig skitne! Spesielt rundt vinduene. At det har noe med luftforurensningen er jo garantert, men hadde trodd kineserne kunne vasket dem :p.. Lesingen om panda-opplegget var artig, og jeg likte samtlige av de panda-bildene:) Skulle gjerne hatt litt mer detaljer om Air China -flightene. (Betjening, komfort, mat osv...). Men som sagt, en fin rapport.
|
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Neimen PANDAEEEEEER! Awwwwwwwwwwww! :colgate:
Også blir man litt skremt av luftkvaliteten i andre deler av verden... Tror jeg hadde fått mild klaustrofobi av å være i sånn en smog :eek: |
Re: Turen går til Kina (via ARN, OSL og CPH)
Quote:
De mailet og ringte til Green Lion som arrangerer det, og vi fikk være der en uke for ca. 2500,- per person. Dette inkluderte transport til/fra Chengdu flyplass - Ya'an, basic accomodation i reservatet og alle måltider. Noe jeg synes var et kupp! Anbefales på det varmeste. Quote:
Ombord var det helt ok. Crewet er hyggelig, men alltid kun et par av flyvertinnene som snakket engelsk, og det var veldig basic. Vi fikk servert drikke og et varmt måltid på hver av flightene som alle var ca 3 timer lange. Måltidet var helt ok, ikke noe å rope hurra for. Ingen AVOD på innenriks flyene, men skjermer i taket med flightinfo, og kinesiske humorprogram. Jeg holdt meg altså til iPoden min... :) Quote:
Når du kommer deg ut i provinsene, som f.eks. Ya'an, er luften helt ok (ikke norsk god-luft, men ok). Jeg tenker at jeg nesten må tilbake til pandaene, da en uke ikke holdt i det hele tatt. Får kombinere det med en tur til N-K! Er dere med? :colgate: Ellers takk for fine kommentarer alle sammen! :) |
All times are GMT +2. The time now is 09:19. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.