Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Bråk i CAU (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=71975)

Someone 08-09-2010 10:52

Bråk i CAU

Vel, kranglefantene i CAU har funnet en ny slagmark, så istedet for å krangle med SAS-ledelsen er de nå opptatt med å krangle seg i mellom og det er innkaldt til ekstraordinær generalforsamling hvor 2 forskjellige mistillitsforslag til ulike fraksjoner i styret skal behandles

http://www.takeoff.dk/news/19788
Quote:

Onsdag i næste uge bliver der ekstraordinær generalforsamling i Cabin Attendants Union, der organiserer SAS’ ca. 1.400 kabineansatte i Danmark.

Baggrunden synes at være manglende plads til andre meninger end flertallets i fagforeningens nuværende bestyrelse. Da to bestyrelsesmedlemmer sidste måned i fagforeningens blad, Caution, luftede deres synspunkter, blev de bedt om at forlade bestyrelsen. Det vil de ikke.

Noen er og blir kranglefanter.....:stir

ENGM RAMP 08-09-2010 11:09

Re: Bråk i CAU

Røde Verner hadde kanskje en VISS samlende effekt på CAU ?

Savipix 08-09-2010 11:15

Nej, då var det mer envåldsstyre. Folk var långt ifrån eniga då heller!

FlyHi 08-09-2010 13:43

Quote:

Originally Posted by ENGM RAMP (Post 551207)
Røde Verner hadde kanskje en VISS samlende effekt på CAU ?

Det havde han uden tvivl -uanset at der så var en masse andre ting man kunne diskutere. Men Verner har altid været 100% loyal overfor medlemmerne. Denne strid om bl.a. udtjek på flytyper efter barsel var bla. en af grundene til at han gik.

Der er stor utilfredshed med den nye formand hos store dele af medlemmerne - og det et også en underskriftsindsamling der er årsag til den ekstraordinære generalforsamling. Bl.a. fordi der nu arbejdes på at man ikke skal kunne komme tilbage fra barsel og flyve de typer man gjorde før. Dvs. at man måske har ventet i 10 år for at flyve langt og så kommer bag i køen igen - blot fordi man har været gravid. Det kan jeg sagtens forstå der er utilfredshed med.

Desuden har formanden m.fl. sørget for at de i bestyrelsen som ikke bakker op om det er blevet frataget alle poster og fjernet deres adgang til CAU-bestyrelsens fælles email.

Jarlabanke Vking 08-09-2010 15:21

Quote:

Originally Posted by FlyHi (Post 551252)
Det havde han uden tvivl -uanset at der så var en masse andre ting man kunne diskutere. Men Verner har altid været 100% loyal overfor medlemmerne. Denne strid om bl.a. udtjek på flytyper efter barsel var bla. en af grundene til at han gik.

Der er stor utilfredshed med den nye formand hos store dele af medlemmerne - og det et også en underskriftsindsamling der er årsag til den ekstraordinære generalforsamling. Bl.a. fordi der nu arbejdes på at man ikke skal kunne komme tilbage fra barsel og flyve de typer man gjorde før. Dvs. at man måske har ventet i 10 år for at flyve langt og så kommer bag i køen igen - blot fordi man har været gravid. Det kan jeg sagtens forstå der er utilfredshed med.

Desuden har formanden m.fl. sørget for at de i bestyrelsen som ikke bakker op om det er blevet frataget alle poster og fjernet deres adgang til CAU-bestyrelsens fælles email.

nå er det vel ingen i CPH som må vente 10 år for å fly langt, men ser problemstillingen. CAU er jo ikke akkurat så veldig opptatt av equal rights.

krølle 08-09-2010 15:29

Quote:

Originally Posted by FlyHi (Post 551252)

Ser dette fra utsiden, det er jo igrunnen vedtatt, men er det ikke like trasigt om man har stått 10 år på listen og får en "uforskyldt" langtids sykemelding så må man bak i køen igjen?

FlyHi 08-09-2010 15:41

Quote:

Originally Posted by krølle (Post 551290)
Ser dette fra utsiden, det er jo igrunnen vedtatt, men er det ikke like trasigt om man har stått 10 år på listen og får en "uforskyldt" langtids sykemelding så må man bak i køen igjen?

Det som ville være den fair løsning (som også er det de "utilfredse" gerne vil have gennemført) er at alle der har været væk - uanset om det er langtidssyge eller gravide - er at de skal tilbage og flyve det de gjorde tidligere når der igen er behov. Dvs. at næste gang SAS sætter et kursus op på typen, så går det efter anciennitet og har man tidligere fløjet typen, så skal man tilbydes plads på kurset. Er behovet mindre end antallet af pladser på kursus, så må nogle vente til næste kursus. Indtil der er plads, så skal man selvfølgelig flyve det SAS nu har behov for.

Ergo der kræves ikke at man umiddelbart kommer tilbage efter f.eks. barsel, men når der er behov næste gang.

Men helt enig med dig i at det skal gælde alle der har været "væk". Det er kun rimeligt at man kan komme tilbage til sit tidligere "job" når der igen er plads, hvis man har været væk - uanset om det er sygdom eller barsel.

Det som CAU har lagt op til er at dem på barsel skal have negativ særbehandling.

Desuden er medlemmerne utilfredse med at bestyrelsen har forsøgt at få dette indført "bag deres ryg" og været meget lukkede omkring det.

Den ekstraordinære generalforsamling skal primært få afklaret hvor bestyrelsen står og hvad det præcist er de forsøger at få gennemført. Indtil nu har de nemlig ikke rigtigt ville spille ud med det.

gustavf 08-09-2010 16:06

Nå kjenner jeg ikke den norske arbeidsmiljøloven og likestillingsloven i detalj, men det CAU her ser ut til å jobbe for mener jeg bestemt ville være forbudt diskriminering i Norge. Det stiller jo CAU ei et litt underlig lys, synes jeg.

FlyHi 08-09-2010 16:07

Quote:

Originally Posted by gustavf (Post 551306)
Nå kjenner jeg ikke den norske arbeidsmiljøloven og likestillingsloven i detalj, men det CAU her ser ut til å jobbe for mener jeg bestemt ville være forbudt diskriminering i Norge. Det stiller jo CAU ei et litt underlig lys, synes jeg.

Sagen er bl.a. den at CAU har fået deres jurister til at kigge på sagen, men vil ikke vise den rapport til de medlemmer som har bedt om at se den. Det er bl.a. en af grundene til utilfredsheden.

All times are GMT +2. The time now is 20:13.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.