![]() |
KLM tar av fra taxebane på AMS
Enda godt var det ingen andre fly på samme taxebane:
Quote:
Incident: KLM B733 at Amsterdam on Feb 10th 2010, took off from taxiway |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Ikke så smart!
Heldigt at det ikke var en SAS maskine - selskabet var blevet slagtet i pressen og her på forum. |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Var vel en lignende hendelse på OSL for noen år siden?? Kan til nød forstå at slikt kan skje med piloter som er ukjent på flyplassen, men et KLM fly i Amsterdam er vel toppen av sløvhet..
|
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
SAS hadde en Fokker 50 som landet på taxibanen i Bodø for noen år tilbake. Fra tid til annen skjer slike ting, som regel med at et fly lander på en "parallell", som kun brukes som taxibane. T-H |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
|
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
|
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
TCAS har rett. Å snakke om "sløvhet" er en feilaktig og lettvint slengbemerkning i en slik sammenheng. Om vi skal kunne snakke om "sløvhet" blant to veltrenede yrkespiloter med ansvar for en rekke menneskeliv i kabinen bak deg, og som jobber i et velrennomert selskap - så må vi kanskje heller bruke uttrykk som "fatigue" (trøtthet). Er det en fase profesjonelle piloter er "springloaded", så er det foran en avgang. Men i dagens flyverden er det en ting som gjelder (selvfølgelig av økonomiske hensyn, slik at TOS og alle vi andre skal kunne fly billigst mulig) - og det er tidspress. Dagens LCC'er har turnarounds på ned til 20 minutter (og andre selskaper som KLM tvinges til å følge etter denne utviklingen), og da skal planlegging, departurebriefing (som også omfatter avgangsprosedyre, speeds, ev. flexed take off etc etc) foregå. For ikke å snakke om deicinger, slots o.l. Noen ganger gjøres slike forberedelser for avgang på veg ut på taxibanen mot avgangsposisjon, alt for å holde "timetable". I tillegg har vi alle de gangene hvor ATC (flygeleder) presser på å få deg avsted, fordi de har trafikk på veg inn, og gjerne vil ha deg avsted ASAP! Har selv opplevd det flere ganger på internasjonale lufthavner, hvor du ikke er særlig ofte, det er mørkt ute, og du er presset på tid. Sløv er jeg og mine kolleger ikke, heller veldig konsentrert. Selvfølgelig er belysningen forskjellig på twy og rwy forskjellig, og en avgang på førstnevnte skal selvfølgelig normalt ikke skje. Men igjen - dette er en problemstiling blant mange andre, og kommer garantert til å skje igjen. I alle fall slik luftfarten utvikler seg i dag, som en samlebandsindustri, med stadig større krav til inntjening og tidspress. "Human factors" er det riktige samlebegrepet, og er neppe til å forstå om man ikke sitter der selv, med tidspresset, og kanskje opp mot max arbeidsbelastning bak seg. At noe oppfatter slike hendelser som "sløvhet" er leit. Tally-Ho |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Vi minnes det tragiske som t.o.m. SQ hadde... De beste kan feile...
http://www.airlinesafety.com/editori...ngapore006.htm |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Hvis det IKKE er sløvhet hva er det da? Selv om man er i en presset situasjon med mange andre faktorer som spiller inn, er det da ingen unnskyldning for å ta av fra taxibanen? Man er rett og slett ikke fokusert nok på det man skal gjøre og tar de sikkerhetshensynene man skal gjøre, selv om situasjonen er presset. Og resultatet av det er at en farlig situasjon blir skapt, ikke kun for KLM flyet, men for andre fly i nærheten. Og er som det blir nevnt, hadde det vært at dette skjedde på en ukjent flyplass, men av rutinerte piloter i KLM på sin baseflyplass, er etter min oppfattning sløvhet og uforsiktighet. Note: MIN oppfattning :)
|
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Tror kanskje det kan være på sin plass å skille mellom sløvhet i form av "latskap" og sløvhet i form av stress her, som Tally-Ho er inne på lenger opp.
|
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
Les en gang til hva jeg prøver å si; det er ingen unnskyldning for KLM-pilotene, men en sannynlig forklaring til at ting som dette skjer. HUMAN FACTORS - igjen. For at man skal få hele "bildet", må man nesten ha opplevd dette selv, tror jeg... Sitter man i stuen foran PC'en sin, så skjønner jeg at dette oppfattes som sløvhet. Men igjen - er det en fase man ikke er ""sløv" i, så er det foran avgang. Da er man heller "overloaded" i enkelte situasjoner. Tally-Ho |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Det er jo aldri en årask som spiller inn i at noe skjer. Vi lærer mye på skolen om dette, og Swiss Cheese model bruker vi mye til og analysere ulykker (driver med ATC-utdannelse). Om alt ligger til rette så treffer man alle hullene, og en hendelse kan inntreffe
http://www.humanfactors.illinois.edu...r/DodHfacs.gif Så en slik hendelse må ses i ett større bilde, og ikke legge all skyld på piloter selvom det er de som gjør feilen. Human Factors er ett stort og spennende tema! |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
Er fortsatt ingen unnskyldning om man er "overloaded" at slike hendelser finner sted..(etter min mening).. Og selv om man sitter i stuen foran PC'n når man skriver dette, betyr ikke at man gjør det til vanlig............................ |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Dette er en meget alvorlig hendelse med et potensiale til en skikkelig katastrofe av Tenerife-typen i seg.
En haug med varselbjeller burde ha ringt i hodet til flyverne. Forskjellen i lyssetting og det faktum at taxiways som oftest er bare halvparten så brede som RWY burde være to av dem. Om man ikke vil kalle det sløvhet, så får man finne et annet ord. Å pakke det inn i "human factors" og legge det inn i "shit happens"-filen blir litt lettvint, synes jeg. Når hendelsen blir utredet vilman sikkert finne flere "osteskiver" med hull på feil sted, men den siste og mest åpenbare osteskiven er de to som sitter i cockpit og kikker ut av vinduet når de tar av. |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Poenget nå i forhold til før, er at man ikke skal finne ut at "de tok av fra taxebanen, det er dems feil" og så si seg ferdig med det. Så klart er det de som i siste omgang har gjort en feil. Men det ligger alltid mer bak og det er det som er viktig og finne ut av. Så å "pakke det inn i human factors" er ikke lettvint etter min mening
Om man ikke skulle gått dypere inn i alle hendelser, men kun lagt skyld på pilotene, da ville ikke luftfarten vært så trygg som den var i dag |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
Selvfølgelig er dette en "potensiell farlig hendelse", som så mye annet i luftfarten. Selvfølgelig skulle det ikke skje. Men i luftfarten har man heldigvis enda den policy at man forsøker å se helheten i det som skjer. Hvorfor skjedde dette, hva kan man gjøre for at det ikke skal gjenta seg, human factors...? Hvorfor tar to kvalifiserte piloter fra velrennomerte KLM av fra en taxibane i AMS (homebase)... Hvordan kan det skje, det som ikke skal skje? Luftfarten blir på den ene siden sikrere og sikrere, men på den annen side øker hele tiden krav til produktivitetskrav, luftrommet blir stadig mer fylt av flybevegelser, og tidspresset og kravet til økonomi blir stadig tydligere. Vær trygg på at vi kommer til å oppleve slike hendelser igjen - og igjen vil noen da sette fokus på "sløvhet" når det går galt. Tally-Ho |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Joda, Tally-Ho, vi er nok enige.
Eterhvert som tråden har utviklet seg, er innleggene blitt mer og mer nyanserte og analyserende. Det var helt i begynnelsen jeg synes folk var sleivete, inntrykket mitt var at det på den ene siden var noen som plasserte skylden rett i cockpit, mens jeg oppfattet andre som litt sånn "pytt-pytt". (Obs: spissformulert! De som kjenner meg vet at jeg ofte gjør det.) Som jeg skriver, den nederlandske havarikommisjonen vil nok finne flere "osteskiver med hull på feil sted". |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Quote:
http://www.havkom.se/virtupload/news/RL2009_18n.pdf |
Re: KLM tar av fra taxebane på AMS
Hvis noen har interesse å se nærmere på menneskelige faktorer, så finnes det en del gode ressurser her: http://www.skybrary.aero/index.php/Portal:Human_Factors
|
All times are GMT +2. The time now is 04:01. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.