Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Iran Air av banan på ARN (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57875)

Savipix 16-01-2010 13:03

Iran Air av banan på ARN
 
Quote:

Ett plan har halkat av banan på Arlanda.

– Det är under kontroll. Ingen rök, ingen eld, säger Royne Käck, stationsbefäl.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6437920.ab

LN-AØR 16-01-2010 13:18

Re: Iran Air av banan på ARN
 
Ser ut som EP-IBB er syndebukken.

AndersNilsson 16-01-2010 16:49

Re: Iran Air av banan på ARN
 
Javisst är det EP-IBB. Fler bilder: http://www.fesa.be/2010.html

Anders

Olmen 16-01-2010 23:46

Re: Iran Air av banan på ARN
 
Avåkningen är filmad.

http://www.expressen.tv/nyheter/1.18...hen-pa-arlanda

Ett "klassiskt" engine failure som piloterna tyvärr inte kunde korrigera för.

Blubird 17-01-2010 02:18

Re: Iran Air av banan på ARN
 
Dersom maskinen hadde hatt større hastighet, ville det da vært lettere å holde den på rett kurs ved hjelp av rudder? Hva sier pilotene?

Turtle 17-01-2010 12:30

Re: Iran Air av banan på ARN
 
Dette har en prøvd og demonstrert i simulator...og det er korrekt at den lave hastigheten sannsynligvis er årsaken til at de ikke klarer å kontrollere retningen. Virker som om venstre motor mister skyvekraften mer eller mindre umiddelbart og med den høyre motoren i take-off thrust vil det bli et kraftig svingemoment mot venstre. selv om det ikke ser slik ut, skjer alt fryktelig fort og etter det umiddelbare "hva skjer nå" spørsmålet er det sannsynligvis kun en ting som kan redde denne situasjonen og det er å redusere skyvekraften på gjenværende motor. Det vil naturig nok ta tid før motoren spoler ned til tomgang og så lenge motoren har høy thrust setting vil det sammsynigvis ikke være nok effektivitet i nesehjulsstyring heller til å kontrollere retningen på flyet. Heldigvis er jo hastigheten lav da...

For de teknisk interesserte er dette en utmerket demonstrasjon på minimum control speed ground (Vmcg), som defineres til den laveste hastigheten flyet retning kan holdes under kontroll ved bortfall av mest kritisk motor kun ved bruk av pedalene (rudder).

T

Jarlabanke Vking 17-01-2010 16:41

Re: Iran Air av banan på ARN
 
Quote:

Originally Posted by Olmen (Post 465762)
Avåkningen är filmad.

http://www.expressen.tv/nyheter/1.18...hen-pa-arlanda

Ett "klassiskt" engine failure som piloterna tyvärr inte kunde korrigera för.

kanskje det er bruken av elektronisk utstyr som er årsaken til dette????:old:p:spin


All times are GMT +2. The time now is 01:25.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.