![]() |
Iran Air av banan på ARN
Quote:
|
Re: Iran Air av banan på ARN
Ser ut som EP-IBB er syndebukken.
|
Re: Iran Air av banan på ARN
|
Re: Iran Air av banan på ARN
Avåkningen är filmad.
http://www.expressen.tv/nyheter/1.18...hen-pa-arlanda Ett "klassiskt" engine failure som piloterna tyvärr inte kunde korrigera för. |
Re: Iran Air av banan på ARN
Dersom maskinen hadde hatt større hastighet, ville det da vært lettere å holde den på rett kurs ved hjelp av rudder? Hva sier pilotene?
|
Re: Iran Air av banan på ARN
Dette har en prøvd og demonstrert i simulator...og det er korrekt at den lave hastigheten sannsynligvis er årsaken til at de ikke klarer å kontrollere retningen. Virker som om venstre motor mister skyvekraften mer eller mindre umiddelbart og med den høyre motoren i take-off thrust vil det bli et kraftig svingemoment mot venstre. selv om det ikke ser slik ut, skjer alt fryktelig fort og etter det umiddelbare "hva skjer nå" spørsmålet er det sannsynligvis kun en ting som kan redde denne situasjonen og det er å redusere skyvekraften på gjenværende motor. Det vil naturig nok ta tid før motoren spoler ned til tomgang og så lenge motoren har høy thrust setting vil det sammsynigvis ikke være nok effektivitet i nesehjulsstyring heller til å kontrollere retningen på flyet. Heldigvis er jo hastigheten lav da...
For de teknisk interesserte er dette en utmerket demonstrasjon på minimum control speed ground (Vmcg), som defineres til den laveste hastigheten flyet retning kan holdes under kontroll ved bortfall av mest kritisk motor kun ved bruk av pedalene (rudder). T |
Re: Iran Air av banan på ARN
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 01:25. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.