![]() |
SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
Vestlandsruta må jo passe for Widerøe ? |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Vil anta at dette er en tilpasning for Widerøe ja..
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Eller for å få kabalen med slow fucker operasjonen til å gå opp.
Ting som tyder på at de ikke skal ut så fort som tidligere antatt. Det er jo galskap å benytte 737 maskiner på fokker 50 rutene! |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Blir vel litt for dumt å si at de som skal til Trondheim må fly via Oslo egentlig, tar vel faktisk kortere tid å reise med offentlig kommunikasjon til Ålesund og fly til Trondheim derfra enn å fly via Oslo. Men det overrasker meg at SAS legger ned denne ruten, det samme gjorde de i Kristiansund for noen år siden. Det blir vel ett nytt tilbud vil jeg tro med andre aktører, slik som det har blitt i Kristiansund. Og tviler på at Widerøe starter opp denne strekningen, de er jo SAS eiet, og regner med denne løsningen har vært diskutert før bestemmelsen om å legge ned ble tatt.
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Når SAS ikke får opp kabinfaktoren til over 50 prosent - i en Fokker 50 - med to daglige avganger, er det ikke så rart at ruten legges ned. SAS driver ikke med veldedighet, og hvis de har tapt penger på denne ruten i flere år, er det rart de ikke har gjort noe tidligere. Jeg tviler også på at noen andre går inn på denne ruten.
Presset på Fokker 50-maskinene vil med dette bli mindre, slik at regulariteten kan gå opp på de øvrige rutene. Nedleggelsen er også omtalt tidligere i denne tråden: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55501 |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
Dog, til første avgang fra AES til TRD går det ingen offentlig transport. Avgang nr 2 er på ettermiddag og denne avgang er også dagens siste på strekningen. Årsaken til at ruta MOL-TRD sliter er ene og alene et elendig rutetilbud. Med første avgang fra MOL kl 0920 er man ikke i Trondheim sentrum før kl er tett på 1100. Da har man for lengst kommet frem med privatbil om man kjører fra Molde sentrum kl 0700. På retur må man vente til 1840 før det går fly. Da er man med andre ord nesten ved middagsbordet hjemme i Molde etter feks et dagsmøte i Trondheim om man kjører bil. SAS har de siste årene gradvis forverret tilbudet på strekningen. For ikke mange årene siden var det om jeg ikke husker helt feil 4 daglige rundturer med en tidlig morgenavgang i begge retninger. Nå er man nede i 2 og første avgang fra TRD til MOL er kl 1025. Den avgangen er ikke brukendes til noe som helst. Tro meg, jeg jobber i en bransje hvor vi holder kurs i diverse kraner, trucker osv. Vi har mange deltakere nord fra og aalle som én klager over at SAS ikke har rutetider som det går an å benytte seg av. Derfor blir det til at de kjører bil eller flyr via OSL. Forøvrig er det en stund siden denne saken ble en nyhet: http://www.molde-airport.com/forum/s...ad.php?tid=301 |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Vel, lokalkunskapen er ikke så aller værst da..men da får man gjøre fornuft av det, og kjøre buss til Trondheim. Skal man via Oslo, så går det uansett lang tid, men tanke på transfertider osv. Det finnes mange alternativer å komme seg til trondheim: Buss, bil, hurtigrute, fly.. alternativt- buss Molde-kristiansund, og hurtigbåt videre. En reisetid på ca 5 timer. Selvfølgelig kan man fly via Oslo, men da koster det skjorta..
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Kjøper ikke helt argumentasjonen din, Wiggo. Dersom det hadde vært liv laga for fire ganger om dagen, hvorfor ville SAS da bygd ned tilbudet på ruta? Det fremstår for en legmann som meg fullstendig ulogisk. Og i så fall, hvorfor har ikke Norwegian da for lengst startet opp med minst to daglige?
Så at dårlige tidspunkter ene og alene er årsaken har jeg litt vondt for å tro i grunn. |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
Om du derimot velger å se potensialet i noe, istedet for begrensninger og setter opp avganger til tider da folk har boehov for de og ikke 2 - 3 timer senere, samtidig som du åpner for at gud og hvermansen kamn kjøpe billett så har man gjerne et marked. Men dette med potesiale for noe har vel kanskje ikke vært SAS sin store styrke..? Støtter ENKB her. |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
Dagens rutetilbud er som Wiggo sier ikke tilpasset markedet og er således gått ut på dato. I tillegg kan nevnes at en annen årsak til at ruta kuttes (nei det har ikke stått i media) er at SAS mangler et titalls piloter til F-50. Omtrent alle styrmenn har mistet jobben og da sier det seg selv at hele F-50 produksjonen må legges om. |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Bare lurer jeg..Hvordan klarer du å bruke 3.5 timer fra MOL til TRD med bil?
Det tar jo nesten 3 timer bare fra KSU... |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Ser at saken er behørelig diskutert i rbnett.no, og er flertallet blant moldenserne enig i at det er mer tidsbesparende å kjøre bil, enn å ta fly. Så da er det vel ikke store problemet blandt innbyggerne at ruten blir lagt ned.
http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/a...712229989/1085 |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
SAS driver jo forretning, og jeg fatter ikke hva de har å vinne på å bygge ned lønnsomme ruter - derfor skjønner du også hvorfor jeg stiller spørsmålet Jeg hadde ikke hatt noe problem med å se argumentasjonen om de kun hadde hatt disse avgangene fra starten, og at kundene av den grunn ikke hadde brukt den, men her har det faktisk blitt redusert på antall avganger. |
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Var NAS som fløy ruta på oppdrag for Braathens frem til oppkjøpet?
|
Re: SAS legger ned Molde-Trondheim
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 10:19. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.