Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   A380 - en ripoff? (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=51689)

Mats Danielsen 21-09-2009 16:55

A380 - en ripoff?
 
Hei,
vet ikke om denne diskusjonen har vært oppe før men jeg satser på at den ikke har det.

Det jeg rett og slett tenker på er om Airbus har kopiert McDonnell Douglas sine planer om et to etasjes fly - McDonnell Douglas MD-12?

Se likhetene:

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...px-Md-12-2.png
McDonnell Douglas MD-12

http://wonderfulworldofplanes.com/images/A%20380%20.jpg
Airbus A380

seilfly 21-09-2009 16:58

Re: A380 - en ripoff?
 
Om noen lager et toetasjet fly vil de vel stort sett likne på hverandre? To vinger, sannsynligvis fire eller fler motorer? Halefinne og cockpit? ;) Og hvem kom først?

Mats Danielsen 21-09-2009 17:00

Re: A380 - en ripoff?
 
Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig.

Discus 21-09-2009 17:05

Re: A380 - en ripoff?
 
Synes faktisk at MD-12ern har litt mer 787-preg enn A380-preg i snuten.

Quote:

Originally Posted by Mats Danielsen (Post 419153)
Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig.

Ikke merkeligere enn at mange biler også er veldig like. Man forsøker å optimalisere ifht. de egenskaper man ønsker og da er det ikke overraskende at ting blir likt. Fremtidstegninger med flere skrog m.m. har nok være mere løse ideer da en av rammebetingelsene er at de må kunne benytte eksisterende infrastruktur rundt om kring også.

Gandalf 21-09-2009 17:08

Re: A380 - en ripoff?
 
Lockheed var ennå tidligere ute....

http://i512.photobucket.com/albums/t...nstitution.jpg

Mvh,

HMWK 21-09-2009 18:19

Re: A380 - en ripoff?
 
Nå skal det være en del mennesker i Airbus som før jobbet for MCD. Så det er ikke så rart at flyet A380 har mange likheter med MD12!

MountainDew 21-09-2009 18:22

Re: A380 - en ripoff?
 
MD12 er finere !

CK 21-09-2009 18:30

Re: A380 - en ripoff?
 
MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer

Trety 21-09-2009 18:57

Re: A380 - en ripoff?
 
Men å kalle A380 en ripoff fordi designet ikke er helt ulikt blir å dra det vel langt - det ligger litt mer arbeid bak A380 enn det gjør hos Kinesiske bilprodusenter...;)

seilfly 21-09-2009 19:11

Re: A380 - en ripoff?
 
Og ripoff er vel mer av typen svindel/overpriset enn en etterlikning :)

dc-8-63 21-09-2009 19:47

Re: A380 - en ripoff?
 
Quote:

Originally Posted by CK (Post 419197)
MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer

Ikke bare planer...de samarbeidet om nettopp MD-12 men samarbeidet sprakk, det var vel en artikkel serie (2-3) i Airliners noe aar tilbake om dette samarbeidet....

LN-KGL 21-09-2009 20:15

Re: A380 - en ripoff?
 
Kanskje de fikk noen ideer - en etasje ekstra for passasjerer? Men søren, Boeing 747 har jo allerede en etasje ekstra selv om det kanskje best kan karakteriseres som et loft.

MD12 var en fly på størrelse med 747-400 både passasjer (maks. 511) og motormessig (GE CF6-80C2).

Men la oss ta en sammeligning mellom størrelsene for A388, B744 og MD12

Vingespenn:
A388 - 79,8 m (23% større enn MD12)
B744 - 64,4 m
MD12 - 64,9 m

Lengde:
A388 - 73,0 m (15% større enn MD12)
B744 - 70,7 m
MD12 - 63.4 m

Vingeareal:
A388 - 845 m² (56% større enn MD12)
B744 - 541 m²
MD12 - 543 m²

MTOW:
A388 - 560 tonn (30% større enn MD12)
B744 - 397 tonn
MD12 - 431 tonn

Max. trust for fire motorer
A388 - 1244 kN (14% større enn MD12)
B744 - 1128 kN
MD12 - 1096 kN

Maks. passasjerantall
A388 - 853 (67% større enn MD12)
B744 - 568
MD12 - 511

Slektskapet til andre MD er stor, bare se på snuten og wingletene - de er fra MD11. MD12en har også en rett vinge, ikke den knekken som A380. Når det gjelder wing sweep så ligger MD12en midt mellom Airbus (minst) og Boeing (mest) som er normalt for MD-flyene.

Med andre ord ser eneste likheten ut til å være to fulle etasjer med passasjerer, så var det slutt på likhetene.

Jumper G5 22-09-2009 01:09

Re: A380 - en ripoff?
 
Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.

Robin882 22-09-2009 02:23

Re: A380 - en ripoff?
 
Hva skjedde med MD12? Skal den lages?

LN-MOW 22-09-2009 02:49

Re: A380 - en ripoff?
 
Quote:

However, the MDC board of directors decided to end the MD-XX program in October 1996. The investment in the program was too large for the company.
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-12

Isbamse 22-09-2009 11:42

Re: A380 - en ripoff?
 
Quote:

Originally Posted by Jumper G5 (Post 419441)
Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.

Og TU 204 er visstnok en kopi av 757...

MartinL 22-09-2009 11:53

Re: A380 - en ripoff?
 
Bra tema! Mener å huske at det faktisk var en dokumentar på tv rundt MD 12 v/ A380.
Mener også at Airbus fikk tilgang til noen av disse tegningene, men her er det sikker andre som kan mer enn meg.

Jumper G5 22-09-2009 14:16

Re: A380 - en ripoff?
 
Nå trenger man ikke være en juksepave om man bygger et toetasjes hus med fire ovner, bare fordi noen på 1940-tallet gjorde det, attpåtil i en annen verdensdel. (Boeing 377 Stratocruiser var meg bekjent den første, hvis da ikke de "kopierte" en brite eller en russer et sted... :)

laurenz 22-09-2009 14:41

Re: A380 - en ripoff?
 
Og jeg har problemer med å se forskjell på A330 og B777 :p


All times are GMT +2. The time now is 23:49.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.