![]() |
A380 - en ripoff?
Hei,
vet ikke om denne diskusjonen har vært oppe før men jeg satser på at den ikke har det. Det jeg rett og slett tenker på er om Airbus har kopiert McDonnell Douglas sine planer om et to etasjes fly - McDonnell Douglas MD-12? Se likhetene: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...px-Md-12-2.png McDonnell Douglas MD-12 http://wonderfulworldofplanes.com/images/A%20380%20.jpg Airbus A380 |
Re: A380 - en ripoff?
Om noen lager et toetasjet fly vil de vel stort sett likne på hverandre? To vinger, sannsynligvis fire eller fler motorer? Halefinne og cockpit? ;) Og hvem kom først?
|
Re: A380 - en ripoff?
Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig. |
Re: A380 - en ripoff?
Synes faktisk at MD-12ern har litt mer 787-preg enn A380-preg i snuten.
Quote:
|
Re: A380 - en ripoff?
|
Re: A380 - en ripoff?
Nå skal det være en del mennesker i Airbus som før jobbet for MCD. Så det er ikke så rart at flyet A380 har mange likheter med MD12!
|
Re: A380 - en ripoff?
MD12 er finere !
|
Re: A380 - en ripoff?
MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer
|
Re: A380 - en ripoff?
Men å kalle A380 en ripoff fordi designet ikke er helt ulikt blir å dra det vel langt - det ligger litt mer arbeid bak A380 enn det gjør hos Kinesiske bilprodusenter...;)
|
Re: A380 - en ripoff?
Og ripoff er vel mer av typen svindel/overpriset enn en etterlikning :)
|
Re: A380 - en ripoff?
Quote:
|
Re: A380 - en ripoff?
Kanskje de fikk noen ideer - en etasje ekstra for passasjerer? Men søren, Boeing 747 har jo allerede en etasje ekstra selv om det kanskje best kan karakteriseres som et loft.
MD12 var en fly på størrelse med 747-400 både passasjer (maks. 511) og motormessig (GE CF6-80C2). Men la oss ta en sammeligning mellom størrelsene for A388, B744 og MD12 Vingespenn: A388 - 79,8 m (23% større enn MD12) B744 - 64,4 m MD12 - 64,9 m Lengde: A388 - 73,0 m (15% større enn MD12) B744 - 70,7 m MD12 - 63.4 m Vingeareal: A388 - 845 m² (56% større enn MD12) B744 - 541 m² MD12 - 543 m² MTOW: A388 - 560 tonn (30% større enn MD12) B744 - 397 tonn MD12 - 431 tonn Max. trust for fire motorer A388 - 1244 kN (14% større enn MD12) B744 - 1128 kN MD12 - 1096 kN Maks. passasjerantall A388 - 853 (67% større enn MD12) B744 - 568 MD12 - 511 Slektskapet til andre MD er stor, bare se på snuten og wingletene - de er fra MD11. MD12en har også en rett vinge, ikke den knekken som A380. Når det gjelder wing sweep så ligger MD12en midt mellom Airbus (minst) og Boeing (mest) som er normalt for MD-flyene. Med andre ord ser eneste likheten ut til å være to fulle etasjer med passasjerer, så var det slutt på likhetene. |
Re: A380 - en ripoff?
Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.
|
Re: A380 - en ripoff?
Hva skjedde med MD12? Skal den lages?
|
Re: A380 - en ripoff?
Quote:
|
Re: A380 - en ripoff?
Quote:
|
Re: A380 - en ripoff?
Bra tema! Mener å huske at det faktisk var en dokumentar på tv rundt MD 12 v/ A380.
Mener også at Airbus fikk tilgang til noen av disse tegningene, men her er det sikker andre som kan mer enn meg. |
Re: A380 - en ripoff?
Nå trenger man ikke være en juksepave om man bygger et toetasjes hus med fire ovner, bare fordi noen på 1940-tallet gjorde det, attpåtil i en annen verdensdel. (Boeing 377 Stratocruiser var meg bekjent den første, hvis da ikke de "kopierte" en brite eller en russer et sted... :)
|
Re: A380 - en ripoff?
Og jeg har problemer med å se forskjell på A330 og B777 :p
|
All times are GMT +2. The time now is 23:49. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.