![]() |
Resirkulering av fly
Satt her og behandlet et bilde av A380 fra Farnborough og så at det står "recyclable by design" på maskinen.
Det jeg lurte på er hvor mye av fly som A380 og B787 er det som IKKE kan resirkuleres og hva? Og hva blir de forskjellige tingene brukt til? Aluminiumen blir da brukt til f.eks cola-bokser og annen leskedrikk. Men hva med resten av maskinene? |
Re: Resirkulering av fly
Det gikk et program på Discovery for en stund siden, der de demonterte en 747.
Man fikk inntrykk av at det ikke var mye som bare ble kastet, det meste ble enten resirkulert, som aluminiumen som du nevner. Men alle brukbare deler skulle til overhaling og brukes om igjen på andre fly. |
Re: Resirkulering av fly
Heisann BSSW!
Jeg ville tro at stort sett allt materialet paa et fly kan gjenvinnes. Som du nevner kan aluminium brukes til en rekke ting og der har du vel mellom 70 til 80% av flyet allerede. Isolering, panel materiale osv. kan sikkert ogsaa brukes om igjen. Understell, flap tracks osv. er laget av hoeystyrke staal og har sikkert mange brukeomraader og til slutt har du alle ledningene, masse ledninger, enda mere ledninger og de kan ogsaa gjenvinnes. Joda, gamle fly kan brukes til mye selv om det er trist aa se de hugges opp...:( Dag |
Re: Resirkulering av fly
Takk for svar Dag. Men det svarer ikke helt på det jeg lurer på. Hva blir de forskjellige tingene brukt til? F.eks insualtion blankets, kompositt.... Hvis det blir resirkulert så må det jo bli brukt til noe.
|
Re: Resirkulering av fly
Wig-wag, så også det programet på Discovery. Trist å se noe slikt skje med en slik maskin...men det var en del ting som ble kastet også. Husker ikke helt hva som skjedde med de forskjellige tingene, som f.eks ledningene.
De tingene som ble overhalt og brukt videre var jo for det meste større komponenter som motorer, aktuatorer, pumper, osv... |
Re: Resirkulering av fly
Det er jo et gammelt jungelord som sier at aluminiumen i gamle fly blir resirkulert til colabokser. Jeg er imidlertid ganske tvilende til denne påstanden. Dette fordi flylegeringer ofte er høylegerte samt at de inneholder grunnstoffer som ikke brukes i aluminiumlegeringer som går til mat- og drikkeemballasje (kobber, zirkonium, sink etc.).
Jeg har tidligere spurt folk i Hydro Aluminium, som er et selskap som er gode på resirkulering, og som bruker resirkulert materiale for å lage aluminium som går til emballasje. De kunne ikke gi meg noe godt svar på hvordan man resirkulerer fly-aluminium. Jeg mistenker derfor at aluminium fra gamle fly blir resirkulert, ikke til colabokser, men til spesialdeler som kan brukes i blant annet....nye fly. Kun mine :68: |
Re: Resirkulering av fly
Har letet litt rundt og har funnet noen artikler.
Quote:
Artikkel fra: Aircraft Technology Engineering & Maintenance - April/May 2007 http://www.aels.nl/sites/aels/user_f...TEMArticle.pdf Artikkel fra: The Aero-News Network http://www.aero-news.net/news/commai...C7C7&Dynamic=1 Artikkel fra Air & Space Magazine http://www.airspacemag.com/flight-today/we_recycle.html Artikkel fra: International Herald Tribune http://www.iht.com/articles/2008/07/...EAK.php?page=1 Fant ikke noe om resirkulering av f.eks insulation blankets og understell, bortsett fra at understell blir sendt til overhaling før det går ut i service igjen. Fant også en side tilhørende Aircraft Fleet Recycling Association (AFRA) med nyheter på denne fronten. Se her: http://www.afraassociation.org/press.cfm Alt dette er litt lese stoff, men for slike som meg så er det interessant lesestoff :) |
All times are GMT +2. The time now is 21:05. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.