Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Skadet flysnuten i luften (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=33682)

bgsh 07-07-2008 12:35

Skadet flysnuten i luften

http://www.nettavisen.no/verden/article2054582.ece

queso 07-07-2008 16:25

Re: Skadet flysnuten i luften

Materialtretthet?

Trety 07-07-2008 17:45

Ser ut som en A320 på bildet, finnes det noen andre kjente tilfeller av det samme? Normal pleier man vel å merke det dersom de har flydd på noe, så materialfeil eller tretthet høres ikke usannsynlig ut.

DonRuud 07-07-2008 18:01

Var det ikke en episode med en NAXmaskin som et lyn slo hull i nesen på for noen år siden og da? (2006?) Ser ikke akkurat ut som samme skade her men. Og litt rart hvis det skulle være materialtretthet og med tanke på at det er høyere trykk inne i flykroppen enn utenfor (altså burde det sprenge ut, ikke implodere som det ser ut som på bildet). Sitter forresten dopplerradaren (?) i nesen på airbusene og?

LN-AØR 07-07-2008 18:06

Quote:

Flyselskapet opplyser at skaden ikke utgjorde noen risiko for de reisende.
Er det ikke i snuten at radarer og slikt sitter? Innebærer det ikke da en viss risiko dersom snuten blir skadet...

CFM 07-07-2008 18:18

Quote:

Originally Posted by sgsramp (Post 284328)
Og litt rart hvis det skulle være materialtretthet og med tanke på at det er høyere trykk inne i flykroppen enn utenfor (altså burde det sprenge ut, ikke implodere som det ser ut som på bildet). Sitter forresten dopplerradaren (?) i nesen på airbusene og?

Aner ikke hva som har skjedd i dette tilfellet, men regner med at fremre del av neseseksjonen/radomen med plass for værradar er foran forward pressure bulkhead og altså ikke del av flykroppen som er under trykk. Men det finnes vel noen på forumet som både flyr og skrur på Airbus?

salmon-air 07-07-2008 18:21

Quote:

Var det ikke en episode med en NAXmaskin som et lyn slo hull i nesen på for noen år siden og da? (2006?) Ser ikke akkurat ut som samme skade her men. Og litt rart hvis det skulle være materialtretthet og med tanke på at det er høyere trykk inne i flykroppen enn utenfor (altså burde det sprenge ut, ikke implodere som det ser ut som på bildet). Sitter forresten dopplerradaren (?) i nesen på airbusene og?

tviler på at det er overtrykk inne i radardomen. Pressure bulkhead ligger vel bak radaren skulle jeg tro..:question:

Discus 07-07-2008 18:27

Quote:

Og litt rart hvis det skulle være materialtretthet og med tanke på at det er høyere trykk inne i flykroppen enn utenfor (altså burde det sprenge ut, ikke implodere som det ser ut som på bildet).

Nå er vel ikke denne delen inne i trykkabin-delen av kroppen, vel? Da hadde det jo vært litt kritisk for alle de som får nesa ødelagt av fugl, hagl osv.

BSSW 07-07-2008 18:37

Quote:

Quote:

Originally Posted by CFM (Post 284332)
Aner ikke hva som har skjedd i dette tilfellet, men regner med at fremre del av neseseksjonen/radomen med plass for værradar er foran forward pressure bulkhead og altså ikke del av flykroppen som er under trykk. Men det finnes vel noen på forumet som både flyr og skrur på Airbus?

Quote:

Originally Posted by salmon-air (Post 284335)
tviler på at det er overtrykk inne i radardomen. Pressure bulkhead ligger vel bak radaren skulle jeg tro..:question:

Nå kjenner ikke jeg Airbus, men på B737 så er trykkskottet bak værradaren som er i Radomen. Det er sannsynligvis likt på Airbus.

Det som umiddelbart slår meg er at en av to ting har skjedd her: At kompositten har delaminert og at det ble for mye trykk at kompositt ga etter. Eller at noen var borti flyet i Detroit uten å si ifra. Heller mest til at det er det første.

DonRuud 07-07-2008 19:55

Høres logisk ut folkens:)

brendas 07-07-2008 21:49

Quote:

Originally Posted by Trety (Post 284323)
Ser ut som en A320 på bildet

Kan se ut som en ja, men det er en 757 :)

Quote:

Originally Posted by BSSW (Post 284343)
Nå kjenner ikke jeg Airbus, men på B737 så er trykkskottet bak værradaren som er i Radomen. Det er sannsynligvis likt på Airbus.

Korrekt:up:

Quote:

Originally Posted by BSSW (Post 284343)
Det som umiddelbart slår meg er at en av to ting har skjedd her: At kompositten har delaminert og at det ble for mye trykk at kompositt ga etter. Eller at noen var borti flyet i Detroit uten å si ifra. Heller mest til at det er det første.

Mulighet nr tre og fire: bird stike eller lyn :)

Madman 07-07-2008 21:53

Men uansett årsak... fugl, lyn, materialtretthet osv.....

Går det an å ikke høre at man får en sånn skade??

Tommy777 07-07-2008 22:21

Quote:

Originally Posted by brendas (Post 284380)

Jeg tar alternativ 3 eller 4.. Har sett radomer som har blitt trykket inn eller faatt serioese bulker av hagl, fugler eller lyn (sas hadde vel en som ble helt pulverisert paa en HEL flight for noen aar siden?)

Selvsagt dramatisk, men ikke noe farlig eller kritisk at denne plastdingsen faar litt juling

Trety 07-07-2008 23:41

Quote:

Originally Posted by Tommy777 (Post 284388)
Jeg tar alternativ 3 eller 4.. Har sett radomer som har blitt trykket inn eller faatt serioese bulker av hagl, fugler eller lyn (sas hadde vel en som ble helt pulverisert paa en HEL flight for noen aar siden?)

Selvsagt dramatisk, men ikke noe farlig eller kritisk at denne plastdingsen faar litt juling

Uten at jeg har peiling på hvordan det oppleves, men skulle man ikke da tro at pilotene ville oppdaget det? Skal vi tro det som står skrevet aner ikke engang NWA selv hva som forårsaket bulken.

BSSW 08-07-2008 10:01

Quote:

Originally Posted by brendas (Post 284380)

Tror ikke at det er bridstrike. Da ville det sannsynligvis vært et hull/større hull og gjerne noe blod rundt og noen fjær som stikker ut her og der. Lyn kan det være ja. :)

All times are GMT +2. The time now is 22:13.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.