Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Slutt på billig-SAS (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=17637)

EB 30-01-2007 08:09

Slutt på billig-SAS
 
http://e24.no/boers-og-finans/article1621659.ece

Someone 30-01-2007 08:11

Re: Slutt på billig-SAS
 
:colgate: :clap

CK 30-01-2007 08:35

Re: Slutt på billig-SAS
 
"Mye tyder på at billigselskapet SAS (SAS) forsvinner i løpet av neste måned. Den nye toppsjefen i SAS, Mats Jansson (54), har varslet en ny strategi. "

Men, merkelig norsk.... Jeg har allerede klaget til Jan....

Hurum 30-01-2007 10:00

Re: Slutt på billig-SAS
 
Det beste som har lekket fra SAS på lenge :clap

Dette kan SAS - tror SAS vil bli langt bedre med disse endringene!

storg 30-01-2007 10:14

Re: Slutt på billig-SAS
 
Men noe av det som blir utfordringen er hvordan de skal gjøre det. For hva er det som er forskjellen fra Janne sin tid. Jo "leisure" markedet har blitt mye større. Så hvordan skal SAS kunne ta en "fair" pris fra sine business kunder. Men samtidig spise av turist markedet. Dette kommer til å bli en vanskelig balansegang.

jb1 30-01-2007 10:26

Re: Slutt på billig-SAS
 
Jeg håper dette betyr bedre bonusopptjening på økonomi og en i det minste en kaffe og noe å drikke på europa-rutene + kanskje en liten snack.. SAS gjør nok lurt i å skille seg noe mer fra LCC'ene enn idag, men for dyrt og flott bør det ikke bli, folk er jo særdeles prisbevisste når det gjelder flybilletter.

litt-amatør 30-01-2007 10:50

Re: Slutt på billig-SAS
 
Endelig en virkelig god nyhet fra SAS. Endelig ser den elendige strategien ut til å bli lagt om.:clap

En vanskelig balansegang, helt klart. Men det er det også i dag. Og det må det være i dagens marked. Selvsagt skal det fortsatt være billige billetter, det finnes jo ikke et selskap som ikke har det i dag. Men det betyr ikke at de må videreføre dagens strategi for å få det til. De lave prisene kom ikke da den strategien ble innført. Og vil ikke forsvinne med den.:exclamati Og la oss ikke glemme at det heller ikke i dag bare er å plukke ned billige billetter med SAS. (Så lenge de ikke kjører slike glimrende kampanjer som de gjorde for et par uker siden!):rolleyes:

Inntil videre har jeg stor tro på denne ny ledelsen og deres planer.

ThomAAs 30-01-2007 11:17

Re: Slutt på billig-SAS
 
Veldig gode nyheter. Nå får de gjøre som BA og LH osv. kjøre på med sitt produkt og la alle low-cost selskapene holde på som de selv vil...

Dette er mer SK som vi hadde det i gamle dager:old

LN-MOW 30-01-2007 12:07

Re: Slutt på billig-SAS
 
Kanskje sitter 'syvende far i huset' med mer inside-info enn det vi tror? Talen til Janne er iallefall godt timet...

Dette blir spennende fremover. Mats virker som han har hodet paa rett plass. Vi faar se hvor lenge det holder foer kluthuene i Froesundavik klarer aa oedelegge ham ...


FBU 4EVER 30-01-2007 12:46

Re: Slutt på billig-SAS
 
Vi i SAS Airline har store forhåpninger til Mats.La oss håpe at vi ikke blir skuffet.Det surrer ekstremt mange rykter på crewrommene om dagen.Noe er selvfølgelig ønsketenkning,men som regel har det vært hold i ganske mange de siste årene.

EB 30-01-2007 12:48

Re: Slutt på billig-SAS
 
Først kvittet han seg med personaldirektøren...nå med fattigmanns-SAS... 2 av 2 - Mats er mannen!!!

MountainDew 30-01-2007 12:57

Re: Slutt på billig-SAS
 
Bra tiltak! SAS må sammenligne seg med BA, LH, KL osv..
Stemmer det at SAS skal sette inn lettere seter i 330/340 uten PTV for å spare vekt og vedlikehold av PTV? Fikk opplyst dette av en ansatt på SAS Teknisk

Boeing 30-01-2007 13:11

Re: Slutt på billig-SAS
 
Konge..dette har vi ventet på lenge..:clap :clap

LN-AFG 30-01-2007 13:36

Re: Slutt på billig-SAS
 
Bra å høre at SAS lytter til markedet.

Med Norwegian som "erobrer Europa" med lave priser, snart seating og automatinnsjekk må SAS gjøre noe for å differensiere seg fra Norwegian.

To ting jeg ønsker, også på billige billetter:

1. Mulighet til å endre billetten (navn/tid/dato) mot å betale litt for det, likt det Norwegian kjører. Nå må du kansellerer billetten innen 24t, for å endre. Hvis du er over fristen... Sorry mac.

2. Mulighet til å reservere seating innenlands/europa/interkontinentalt selv om du reiser på rimelig Economy billett. Blokk heller av de mest populære første rekkene til Biznisser som reiser på fullpris Economy, og mest sannsynlig blir oppgradert likevel.

Selvfølgelig som andre nevner her, gi oss litt å bite i bak gardinen slik en får hos konkurrentene i Europa. Til og med de store i USA gir deg ett glass brus og en stusselig pakke pretzels. Det kan vel SAS også gjøre.

Vi gleder oss til å høre fortsettelsen.

CK 30-01-2007 14:00

Re: Slutt på billig-SAS
 
Quote:

1. Mulighet til å endre billetten (navn/tid/dato) mot å betale litt for det, likt det Norwegian kjører. Nå må du kansellerer billetten innen 24t, for å endre. Hvis du er over fristen... Sorry mac.
ja, det er en mulighet, men det er enorme utfordringer forbundet med det. Det første er at du risikerer stort nedkjøp (og det skremmer vannet av en tidligere revenue mann som meg) ved at du overfører risiko fra kunden til selskapet. Mange av kundene som i dag kjøper full-fleks bruker ikke fleksibiliteten, men de "tar risikoen" ved at de betaler for noe de kanskje kan komme til å bruke. Skal man kunne kjøpe seg den fleksibiliteten

FBU 4EVER 30-01-2007 14:09

Re: Slutt på billig-SAS
 
Quote:

Originally posted by MountainDew

Bra tiltak! SAS må sammenligne seg med BA, LH, KL osv..
Stemmer det at SAS skal sette inn lettere seter i 330/340 uten PTV for å spare vekt og vedlikehold av PTV? Fikk opplyst dette av en ansatt på SAS Teknisk
Nytt for meg.Vi holder fremdeles på med å utruste de siste flyene med nye sleeperseter.Men det er fremdeles mange uregelmessigheter med disse setene,viser det seg.Produsenten har fått tre måneder på seg til å fikse dette.Hvis ikke:UT! Men hva erstatningen skulle bli,vites ikke.

Utflyttet 30-01-2007 15:08

Re: Slutt på billig-SAS
 
Quote:

Originally posted by CK

Quote:

1. Mulighet til å endre billetten (navn/tid/dato) mot å betale litt for det, likt det Norwegian kjører. Nå må du kansellerer billetten innen 24t, for å endre. Hvis du er over fristen... Sorry mac.
ja, det er en mulighet, men det er enorme utfordringer forbundet med det. Det første er at du risikerer stort nedkjøp (og det skremmer vannet av en tidligere revenue mann som meg) ved at du overfører risiko fra kunden til selskapet. Mange av kundene som i dag kjøper full-fleks bruker ikke fleksibiliteten, men de "tar risikoen" ved at de betaler for noe de kanskje kan komme til å bruke. Skal man kunne kjøpe seg den fleksibiliteten
Vet ikke om du har tall/vil/kan si noe, men av egen erfaring så vet jeg at i Europa så velger jeg ofte å kjøpe to eller tre billig-billetter for altenrativene mine, spesielt nå etter det er lov å kjøpe èn vei, så har jeg ofte kjøpt en billett tur/retur, og når returen ikke holder så bare kjøper jeg en ny og billig retur om tilgjengelig. Vet noen hvor mye billetter som går bort i at folk bare kjøper opp igjen billig, og hvor mye ekstra penger dette er i forhold til de som evt ville falle bort som potensielle kunder som kjøper flex "for sikkerhets skyld"?

-A

Superhai 30-01-2007 19:39

Re: Slutt på billig-SAS
 
Quote:

Om dagens oppslag i VG
VG skriver i dag at SAS' konsernsjef har varslet en ny strategi som kan innebære at "billigselskapet SAS forsvinner i løpet av neste måned". Realiteten er at SAS, og SAS Braathens, skal fortsatt henvende seg til både business- og lavprissegmentet.

Ifølge VG er det "mye som tyder på" at konsernsjef Mats Jansson vil legge om kursen mot et mer business-orientert selskap - som også skal kunne tilby billige økonomibilletter. VG-journalisten bruker uttalelser fra SAS' tidligere konsernsjef Jan Carlzon som grunnlag for sine spekulasjoner. (Se forøvrig 'SAS Braathens i media' her på portalen).

Mats Jansson har sagt han vil fremlegge en strategi for konsernet i løpet av våren. Det er imidlertid ingenting som i dag indikerer at det vil skje en dramatisk omlegging av kurs.

SAS, og SAS Braathens, skal fortsatt henvende seg til både business- og lavprissegmentet. Som en naturlig del av vårt arbeid ser vi hele tiden over produktet vi tilbyr for å tilpasse oss markedets behov. Det vil selvsagt kunne innebære at vi vil foreta justeringer i vårt tilbud, uten at det ligger noe dramatikk i det.

VG tar nok en gang opp spekulasjonene omkring hva som vil skje med navnet SAS Braathens, og mener at "Braathens" vil forsvinne. Dette er et spørsmål som ikke er på agendaen i selskapets styre. Et konsern er imidlertid i sin fulle rett til å se over sine varemerker og hvordan det vil bruke dem. Hva som skjer i fremtiden er umulig å spå om.

VGs artikkel finnes kun i papiravisen men den har spredt seg til andre nettmedier. Se her og her.










COPYRIGHT © 2002 Scandinavian Airlines System.
Created by Olof Rundgren
Approved by SAS Braathens Informasjon
Published by Olof Rundgren
Last updated 2007-01-30 15:27

Savipix 30-01-2007 20:04

Re: Slutt på billig-SAS
 
Viktigast nu är att SAS skiljer sig från lågprisbolagen och skapar en produkt som är värd priset man betalar som passagerare. Det är inte roligt att stundtals betala mer och (ofta) få en sämre produkt än t.ex. vad Sterling erbjuder.

Way to go Mats!


LN-BRK 30-01-2007 20:31

Re: Slutt på billig-SAS
 
Og dermed er det bevist at folk tror på alt som står i tabloidpressen så fort det er noe som de selv synes er positivt. Sannheten kommer da i andre rekke :)


All times are GMT +2. The time now is 20:19.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.