Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyteknisk forum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=36)
-   -   SAS MD-80 motorer (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147492)

KnutW 02-12-2018 00:23

SAS MD-80 motorer
 
Er det noen som husker nøyaktig hvilken motortype som satt på SAS MD-80? Var det -217, -219 eller noe annet?

dc-8-63 02-12-2018 02:03

Re: SAS MD-80 motorer
 
Quote:

Originally Posted by KnutW (Post 1151938)
Er det noen som husker nøyaktig hvilken motortype som satt på SAS MD-80? Var det -217, -219 eller noe annet?

219 - mener at de første ble levert med 217 fordi 219 ikke var klar. Og gudene vet hva maskinene som kom hjem i fra Compass hadde - det var i hvertfall ikke SAS motorer.

LN-MOW 02-12-2018 03:28

Re: SAS MD-80 motorer
 
Jeg tror 81, 82 og 87 hadde 217/217C .. MD83 hadde 219. 82’erene som ble bygd om til -83 for Allegiant ble også levert med 219 hvis jeg husker rett.

KnutW 02-12-2018 10:24

Re: SAS MD-80 motorer
 
Takk for info!

Tjab 02-12-2018 13:19

Re: SAS MD-80 motorer
 
Engine options:
MD-81/-82/-83: Pratt and Whitney JT8D-209/-217/-217A/-217C/-219
MD-87/-88: Pratt and Whitney JT8D-217A/-217C/-219

Bare sånn for å gjøre forvirringen komplett :)

dc-8-63 02-12-2018 15:21

Re: SAS MD-80 motorer
 
Med LN-MOW’s informasjon og litt googling mener jeg at SAS opprinnelig bestillte med -217C, men pga. problemer med oljelekkasje ? (En eller annen form for produksjons problemer) som ble oppdaget hos Alaska som også hadde -217C, ble de første SAS Levert med -217 eller -217A (antagelig de samme individene som også ble levert uten EFIS Cockpit). Disse ble byttet med -217C etter at produksjons problemene ble rettet.
Compass maskinene kom hjem med motorer som aldri hadde vært i SAS, disse motorene manglet historie og ble vel tatt av og aldri benyttet (det var vel ikke alle 8 motorer men 5-6 tror jeg).


All times are GMT +2. The time now is 22:52.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.