Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyhistorisk forum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=18)
-   -   DC-4 rekkevidde (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144375)

KnutW 20-11-2017 23:43

DC-4 rekkevidde
 
Heisan, jeg kom i det nostalgiske hjørnet og skulle prøve å finne ut rekkevidden på DC-4. Wikipedia påstår både på norsk og engelsk at den er 6800 kilometer, dvs. at den med letthet skulle kunne klare Oslo-New York med god margin.

Jeg synes dette høres litt vel langt ut, den gikk riktignok non-stop Hawaii-California, men normalt var det jo opptil flere mellomlandinger på SAS-rutene til New York.

Er det noen som kan hjelpe med f.eks. et payload/range-skjema eller noen andre ting?

1944vintage 21-11-2017 00:46

Re: DC-4 rekkevidde
 
SAS ville vel bruke Sola som utgangspunkt forTtransatlantic med DC-4 etter krigen, og for å kunne fly direkte.
Dette ble det jo av politiske grunner ikke noe av.

Helt OT ; min lengste tur med DC-4 var Spantax i 1965, Teneriffe Nord til Madrid. Iflg Great circle mapper 1101 mi. :)

dc-8-63 21-11-2017 01:50

Re: DC-4 rekkevidde
 
SAS brukte Prestwick, jeg vet min mor jobbet noen ganger vis Prestwick til New York og jeg tror ikke hun jobbet på DC-4. Selv med en teoretisk rekkevidde på nesten 7000 km gikk den betydelig lavere og var vel mere utsatt for vær og vind, så det var vel nødvendig med stopp og jeg tror Prestwick først ble droppet med DC-7.

KnutW 21-11-2017 11:49

Re: DC-4 rekkevidde
 
Jada, Prestwick lå lenge inne i rutenettet til SAS. Som alle andre var de vel også innom Gander? Shannon lå vel for langt syd for SAS, derfor Prestwick i stedet.
Reykjavik og /eller Keflavik ble vel også benyttet av og til på trans-atlantiske ruter til østkysten av USA og Canada.

Søndre Strømfjord var vel stort sett bare for Los Angeles-ruten, men selv DC-7 og DC-8 var nedom der.

DC-4 hadde ikke trykkabin og holdt seg derfor under 10.000 fot, noe som jo også umuligjorde kryssing av Grønland.

Fellowship 22-11-2017 11:17

Re: DC-4 rekkevidde
 
Det var vel fortsatt en skikkelig pionerinnsats da de begynte å fly DC-4 i fast rute over Atlanteren i 1946, uten trykkabin og med datidens navigasjonsutstyr. Likevel var DC-4 det beste flyet de hadde. Da de startet 15.september 1946, så fløy de Bromma (BMA) - Kastrup (CPH) / Gardermoen (GEN) - Prestwick (PIK) - Gander (YQX) - Idlewild (NYC) (eller var det La Guardia (LGA) den gang?). De vekslet på å mellomlande på enten CPH eller GEN begge veier. Og så avhengig man var av værforholdene den gang var nok rekkevidden viktigst i forhold til alternative landingsplasser.

1944vintage 22-11-2017 12:02

Re: DC-4 rekkevidde
 
Det hører vel med til bildet at Svenske SILA begynte flyginger til New York allerede 27.Juni 1945, med ombygde B-17.
Da OSAS ble dannet, så krevde de i utgangspunktet 50% av selskapet. Begrunnet bl.a. med erfaring på denne ruta.

KnutW 22-11-2017 12:29

Re: DC-4 rekkevidde
 
Godt utenfor topic her, men en artig fotnote er at ABA bestilte fire B377 Stratocruiser i 1948. SAS gikk i stedet for DC-6 og BOAC overtok ordren.


All times are GMT +2. The time now is 11:30.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.