Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Widerøe innfører kredittkortgebyr (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=141468)

blazius 16-01-2017 18:05

Widerøe innfører kredittkortgebyr

1 Attachment(s)
Alle andre kort enn Visa må betale 1,2% gebyr. Når kom dette?

blazius 16-01-2017 18:27

Re: Widerøe innfører kredittkortgebyr

Quote:

Originally Posted by blazius (Post 1079678)
Når kom dette?

Widerøe har svart på et brukerinnlegg på Facebooksiden:
Quote:

Dette gebyret kom til på tirsdag denne uken på alle kort unntatt Visa, som er et gebyrfritt betalingsalternativ.
Dette er i tråd med praksis som f,eks online reisebyråer og Norwegian har hatt i mange år allerede, og årsaken er at kortselskapene tar en viss andel av beløpets størrelse, som over året gir flyselskap og reisebyråer titalls millioner i kostnader.

Henshaw 16-01-2017 18:38

Er jo kult når jeg kun har Mastercard...

Basse-HAU 16-01-2017 19:46

Hvordan er det lovlig å ta gebyr for kredittkort når man kjøper flyreiser, men når man kjøper på butikken har ikke brukerstedet lov å legge på gebyr for kjøp?

Sent from my iPhone using Tapatalk

WF789 16-01-2017 19:49

De har lov på butikken også, men få/ingen har valgt å gjøre det.

blazius 16-01-2017 19:52

Quote:

Originally Posted by Basse-HAU (Post 1079697)
Hvordan er det lovlig å ta gebyr for kredittkort når man kjøper flyreiser, men når man kjøper på butikken har ikke brukerstedet lov å legge på gebyr for kjøp?

Hvorfor mener du at butikkene ikke har lov til det?

YawDamper 16-01-2017 20:22

Oi. Nå er Widerøe omdømmemessig ute på glattisen. Denne praksisen bør de skrote før publikum får høre om den. Ikke WF verdig.

Someone 16-01-2017 20:29

Quote:

Originally Posted by YawDamper (Post 1079704)
Oi. Nå er Widerøe omdømmemessig ute på glattisen. Denne praksisen bør de skrote før publikum får høre om den. Ikke WF verdig.

Hvorfor det? Funker greit hos Norwegian, så er jo rett og slett dumt hvis ikke Widerøe innfører det samme. Er jo rett og slett en inntekt på en kostnad det er vanskelig å kutte

YawDamper 16-01-2017 20:32

Skandale fra ende til annen. Widerøe er vel enn så lenge i "fullservice"-kategorien. Da tar man ikke betalt for betalingen.

roger 16-01-2017 20:34

Når WF har "generell" VISA kreditt som gratis valg, så er vel det eit rimeleg reelt valg for dei aller aller fleste. Sjølv om eg har VISA hos Norwegian (og dermed kan handle "gratis" der), har ikkje alle det. Langt færre har vel til dømes RYR kredittkort.

Someone 16-01-2017 20:34

Quote:

Originally Posted by YawDamper (Post 1079707)
Skandale fra ende til annen. Widerøe er vel enn så lenge i "fullservice"-kategorien. Da tar man ikke betalt for betalingen.

Widerøe må også tjene penger og dekke inn sine kostnader. Skjønner ikke hva dette har med fullservice eller ikke å gjøre.

De burde heller ha gjort dette for lengst og andre selskaper bør faktisk gjøre det samme. Og regner med også det kommer hos flere etterhvert

Dag Viking 16-01-2017 20:36

Blir litt forvirra av overskriften. Jeg har visa kredittkort og MasterCard debitkort, hva gir egentlig gebyr?
For mange er visa = debit og master= kreditt, men det er blanding av begreper.

JoeW 16-01-2017 20:39

Synes egentlig det merkeligste er at de gjør det så enkelt som Visa (tilsynelatende også Visa Credit) for å unngå gebyret.

roger 16-01-2017 20:42

Anar vi ein ny gebyr-gate, ala dette? Sjølv om det "berre" er halvparten. https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106892
(forøvrig interessant å lese nokon av innlegga på første side, @someone :stir)

Someone 16-01-2017 20:45

Quote:

Originally Posted by roger (Post 1079714)
Anar vi ein ny gebyr-gate, ala dette? Sjølv om det "berre" er halvparten. https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106892

(forøvrig interessant å lese nokon av innlegga på første side, @someone :stir)

Jeg lærer underveis, samt blir mer kynisk med alderen. Gode argumenter og beviser gjør at meningene endrer seg med tiden [emoji6]

Blant annet at man kan være ganske "kjip" og man tjener da mer penger. Stort sett er ikke "straffen" annet enn at folk som sutrer i sosiale media.

Bergern 16-01-2017 20:49

Dette er da ikke noe problem. Mange som har tatt seg betalt for dette i årevis. Butikkene rundt omkring tar seg selvfølgelig også betalt for dette, men kalkulerer det inn i vareprisen, sammen med trumf og det hele. Hvorfor flyselskapene ikke ønsker å gjøre det sånn, har vel med markedsføring og søkemotorstrategier å gjøre.

Martin 16-01-2017 20:56

Det er snakk om 12 kroner på tusenlappen. Ikke akkurat noe som får meg til å ombestemme meg når jeg kommer til betalingsbiten i bookingprosessen.

Har man ikke råd til de 12 kronene, har man kanskje ikke råd til den flybilletten i utgangspunktet ;)

kekker 16-01-2017 20:59

Mulig jeg har tungt for det, men er det slik at man ikke får gebyr på både Visa debit og kreditt??

Isåfall er det litt merkelig.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Bergern 16-01-2017 21:29

Quote:

Originally Posted by kekker (Post 1079719)
Mulig jeg har tungt for det, men er det slik at man ikke får gebyr på både Visa debit og kreditt??

Isåfall er det litt merkelig.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Kan jo skyldes at svært mange ikke vet forskjellen og omtaler både debit- og kredittkortene med VISA-symbol generelt som VISA-kortet.
Det virker dog litt konkuransevridende, så hvis det ikke er en feil, skal man undre seg på hvor lenge de får holde på.

orhel 16-01-2017 21:44

MC, Diners og AMEX har ofte en del høyere brukerstedsgebyr enn VISA, kan ha noe med det å gjøre om det ikke er feil begrepsbruk..

All times are GMT +2. The time now is 01:29.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.