Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Airbus lanserer A350XWB (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=13862)

LN-MOW 17-07-2006 13:22

Airbus lanserer A350XWB
 
http://biz.yahoo.com/ap/060717/britain_air_show.html?.v=3

Quote:

FARNBOROUGH, England (AP) -- Airbus, reeling from a management shakeup that followed delays in its flagship superjumbo jet program, unveiled a long-awaited revamp of its mid-sized A350 on Monday.

The plane will be called the A350XWB for "extra-wide body," the company announced at Britain's Farnborough Air Show, one of the biggest events in the aeronautical industry.

Trety 17-07-2006 13:30

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Står et stykke i Flight International om saken også. Skal bli veldig spennende å se detaljene rundt A350 2nd edition.

brendas 17-07-2006 13:44

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Airbus streamet pressekonferansen live fra deres nettside. Noe av tingene jeg fikk med meg er en listepris på 185$ mill for -800 (dvs ca 30$ mill mer enn det 788 koster), at -800 vil ha en CASM som er 2% lavere enn CASM for 788, og at den største versjonen av A350X vil ha motorer med 95klbs thrust og ha en CASM som er 25% lavere enn 77W. Thrustrange skal være mellom 75klbs til 95klbs for de tre variantene.
Det ser fredeles ut til at de kommer til å gå for AlLi til fuselagen.

Trety 17-07-2006 13:49

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
brendas: Kan du oversette? :huh: :lol:

Blubird 17-07-2006 13:57

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
25% lavere enn 77W?! Høres mye ut. :huh:

Dag Viking 17-07-2006 13:59

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Kompositt/Al/Ti/Fe miks omtrent som på 787, og motorer på 75, 87 og 95k leste jeg også et sted. Den minste versjonen litt bedre på CASM enn 788, mens den største skulle knuse 773ER med mer enn 773ER tar 346 med i dag. 2012 er lenge til, da er kanskje 787-10X i lufta også..

brendas 17-07-2006 14:09

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Quote:

Originally posted by Trety
brendas: Kan du oversette? :huh: :lol:
Hvilke deler? :)

Jeg gjetter at Airbus velger samme fremgangsmåte med A350X som de gjorde med A350 fra starten av, bygger de litt større enn motparten fra 787 (dvs putter inn noen flere seter) for å gi maskinene lavere CASM.
RR skrev for en stund tilbake en avtale om utvikling av nye motorer til A350X (altså nyere enn den opprinnelige Trent 1700, som bare var en bleed air-versjon av Trent 1000,) og de kan muligens tyne ut noe lavere drivstofforbruk på denne måten, og dermed redusere CASM noe mer (i og med at fuelkostnader i dag utgjør en så stor del av utgiftene.) GE har foreløpig ikke gjort det samme, men Airbus har uttalt at de arbeider med å få på plass en leverandør nr 2.

brendas 17-07-2006 14:10

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Quote:

Originally posted by Dag Viking
2012 er lenge til, da er kanskje 787-10X i lufta også..
Dessuten tviler jeg på at de vil ha hele serien i lufta i 2012, vil anta at det kun gjelder den minste versjonen (som ligger mellom 788 og 789 i strørrelse.

Trety 17-07-2006 14:15

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Dag Viking gjorde litt av jobben, men det siste innlegget ditt klargjorde såpass at jeg forstod resten på egen hånd. :)

Dag Viking 17-07-2006 14:24

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Litt mer detaljer

Edit: Hvordan fikk man til de linkene igjen?


Quote:

The A350 XWB will comprise three aircraft: A 314-seater, the A350-900, to enter service mid-2012, a 270-seat version, -800 to enter service in early 2013 and the 350-seat -1000 to enter service in the first quarter of 2014
Quote:

In addition the family will comprise an A350-900L for ultra long-range aircraft and an A350-900 freighter.

Blubird 17-07-2006 14:26

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Blir det fortsatt noe av A332F tro?

Dag Viking 17-07-2006 14:27

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Quote:

Originally posted by Blubird





Blir det fortsatt noe av A332F tro?
Ble ikke den lansert nå da?
350F er 10 år frem i tid uansett!

brendas 17-07-2006 14:53

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Quote:

Originally posted by BU662
Saken med CASM er denne: Regner jeg med max antall seter sa synker CASM betydelig.
Sant, men samtidig øker drivstofforbruket.

Quote:

Originally posted by BU662
De fleste customers vil ikke har mest mulig seter inni i flyet.
Vel, det kommer helt an på behov. MEN, med dette movet beveger Airbus seg bort fra et område i markedet som vil inkludere en sh!tload med ordre i framtiden. Det er svært mange selskaper som ikke vil bytte ut 763 med et fly som tar 50-60 pax mer, ei heller er fly som veier mange tonn mer for å kunne fly noen tusen nm ekstra. I tillegg, flesteparten av 772ER er enda ikke klare for utskiftning per 2015, følgelig kan Airbus risikere å måtte vente før deres nye baby tar av med tanke på ordre. Og ikke bare det, Boeing kan fremdeles få til mye på 77W i løpet av de neste seks årene.

Quote:

Originally posted by BU662
Vil det bli en A300 erstatter som kan brukes pa korte ruter eller bare en langdistanse-fly?
Nei, langt ifra, og det kommer nok neppe med det første...

Quote:

Originally posted by BU662
Uten tallene som MTOW, MOEW og rekkeviden er dette en pent konsept. Med disse tallene vet vi hvor mye potensial de vil har med denne fly.
Sant, og det var MOEW som var med på å drepe de forrige iterasjonene av A350. Er kanskje en grunn til at Airbus har gått bort fra å konkurrere kun med 787 og i steden gå på øvre del av 787 (789 og 7810) til 77W.


En ting til: under pressekonferansen bekreftet de at de ville søke støtte til å finansiere prosjektet, som kommer på ca 8mrd Euro. Det vil USA neppe godta sånn helt uten videre...

brendas 17-07-2006 16:00

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
GE har hatt en pressekonferanse:
De vil tilby en motor til A350X-800 (husk, GEnX er ment å gå opp til 75klbs i vanlig drift.)
De er i diskusjon med Airbus om å levere en motor til A350X-900.
De vil ikke levere en motor til A350X-1000.


Fra før av har Trent 1000 (og derfor også Trent 1700) et drivstofforbruk som er litt høyere enn det GEnX har, men kan gå høyere i thrustrating enn GEnX, har en del fordeler med tanke på temperaturmarginer, og nå som RR også vil levere motorer til hele serien, med en SFC (drivstofforbruk målt i fuelflow/time/thrust produced) som er 2% enn lavere på Trent 1000, så skal en nå ikke se bort ifra at RR vil gjøre det rimelig bra med tanke på leveringer av motorer her.

brendas 17-07-2006 16:06

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Da har også airbus fått oppdatert sine sider :)
http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a350/a350_xwb/index.html

Blubird 17-07-2006 18:09

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Dette flyet ser jo ut som en rip-off av 787...bare litt mer romskip-preget. Borte er også den elegante Airbus-fronten på maskinen. Nei, nå er jeg litt skuffa. :(

brendas 18-07-2006 00:50

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Når de forskjellige typene vil komme til markedet:
A350-900, EIS mid-2012
A350-800, EIS early 2013
A350-1000, EIS 2014Q1

brendas 18-07-2006 00:52

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Quote:

Originally posted by BU662
En EIS 2012 vil selv for de gamle A350 design ville har vaert vanskelig a holde.
Nja, den forrige A358 skulle nå komme i lufta i første halvdel av 2011, så det er nå ikke umulig. Husk, det er seks år fram i tid, omtrent det samme som er vanlig i utviklingssammenheng for Airbus (mot ca fire år for Boeing.)

Quote:

Originally posted by Blubird
Dette flyet ser jo ut som en rip-off av 787...bare litt mer romskip-preget. Borte er også den elegante Airbus-fronten på maskinen. Nei, nå er jeg litt skuffa. :(
Husk, dette er en designstudie, akkurat som 7E7 var en god stund med spiss nede og shark tail. Den vil nok se ganske annerledes ut om to år ;)

LN-MOW 18-07-2006 13:26

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Onde tunger vil ogsaa ha det til at A350XWB er fremtidens 'narrowbody' paa amerikansk innenriks ..... :colgate:


Tommy777 18-07-2006 17:12

Re: Airbus lanserer A350XWB
 
Jeg synes den ser bra ut, men ligner mistenkelig mye på 787, dog har jo utseende på 787en endret seg en god del fra de første tegningene jeg så, 350en vil sikkert få endringer i designet etter hvert


All times are GMT +2. The time now is 00:44.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.