![]() |
Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Enkelt og greit spørsmål...Vil et lyntog i Norge, for eksempel mellom Trondheim og Oslo føre til at for eksempel Værnes får flere direkteruter til utland (innlandet), siden TRD-OSL vil få hard konkurranse og transfer-markedet ut fra OSL vil bli svekka iform av dårligere conections og alle de som bare skal til Oslo og omegn. tar toget, slik at det blir mindre på flyet --> lite lønnsomt med så mange avganger, som igjen fører til at små (fly)ruter vil bli etablert ut ifra eksempelvis TRD, BGO, SVG osv., eller tar jeg feil?
SETT at det BLIR en bane, uansett pris osv...Altså, dette hvis den blir/er en lyntogbane ;) Eksempel på lyntog, Trondheim-Oslo... http://www.nrk.no/trondelag/norsk-ba...omt-1.11941216 |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Så vidt jeg kan skjønne blir det ikke noe lyntog i Norge i vår tid. Det er for dyrt å bygge og det er for dårlig passasjergrunnlag, så spørsmålet er ikke relevant '
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Hadde en kammerat som var med å gjøre noen av de kostnadsberegningene, og som han sa, japan sliter med å regne det hjem og de har billigere traseer og langt flere mennesker som skal bruke toget.
Det beste vi kan håpe på er at dagens togtraseer utvikles videre. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Et lyntog fra nord ville stoppet på Gardermoen og sånn sett kanskje utvidet grunnlaget fra OSL?
Sikkert verd å se på hva som skjedde med BCN-MAD, BRU-LHR og MXP/LIN-FCO i sin tid. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
Bergensbanen ble bygd i en annen tid og kostet fryktelig mye penger. Gitt datidens økonomiske situasjon, synes jeg ikke det er en urimelig tanke å spørre om dte var riktig bruk av penger på den tiden. Uansett; å starte en slik utbygging nå som vil ta generasjoner med et historisk høyt kostnadsnivå grunnet oljevirksomhet som dessverre, og av ulike grunner er på vei nedover, vil bety økonomisk ruin for Norge. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
Naar det er sagt, haaper jeg fjerntogene forblir de flotte turene de er. Bergensbanen og Raumabanen er noen av de vakreste togstrekningene som finnes. Jeg vil gjerne proeve Nordlansbanen ogsaa. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
Hvis det er slik at man på sikt kan få en miljøeffekt og vridning av konsum fra fly til tog synes jeg at lyntog er en riktig vei å gå. Derimot tviler jeg på at det hverken er politisk vilje eller ønske å gjennomføre så store omfattende endringer over et relativt kort tidsrom.. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
HALLO!!! - minner om det jeg skrev i første post...''SETT at det BLIR en bane, uansett pris osv...Altså, dette hvis den blir/er en lyntogbane'' - Så jeg ønsker jo ikke å høre det at det ikke kommer til å skje osv.. Jeg vet jo at er lenge til, men hvis det hadde stått en lyntogbane klar imorgen...skjønner?
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
Da er det vel bare å se til Frankrike, Spania og andre land, det er vel ingen grunn til annen utvikling her |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Raskere forbindelse med tog mellom feks Trondheim og Oslo vil helt sikkert påvirke pendlerflytafikken på strekningen negativt, om man ser på en nedgang som negativt da. At OSL skulle tape på det iform av nedgang i trafikk er derimot langtfra opplagt. Kanskje blir det lettere for folk å reise via OSL enn det er idag, uten at man taper noe tid. Tolltullet vil man jo feks slippe.
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Skal ikke se bort i fra at en del mennesker vil fortsette å fly selv om alternativet med tog ville vært like billig.
Er nok mange som reiser litt med fly på jobb men ikke nok til å få seg gullkort, slik at pendlerturene er viktige for lounge og fast-track :) Hvor mange reiser ikke til ARN/HEL/CPH 1-2ggr/mnd ? Muligens ville noen flydd noe mindre, men ikke kuttet ut helt. Et interessant spørsmål er hvordan dette ville påvirket frekvensen av fly mellom f.eks. TRD - OSL. Jeg tror egentlig ikke det ville ført til større utenriksfrekvens, ser ikke hvilken mekanisme som ville ført til det. Tror heller det ville blitt bedre tilgang på feeder-flights fra TRD om flere tok toget. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
http://www.nrk.no/mr/36-milliarder-k...ntog-1.7499872
Vil uten tvil gå kraftig ut over passasjergrunnlaget til AES. Flyplassen har i dag mange internasjonale ruter og feeder OSL mindre enn hva den gjorde før KLM, Air Baltic, Wizz osv etablerte seg. Innenriks er det allerede en liten nedgang. Den nedgangen blir enorm om en slik bane kommer på plass. Hovedtyngden av befolkningen som AES dekker ligger i motsatt ende av Ålesund. Reisetid til AES, innsjekkingstid, flyreise, hente bagasje på OSL og tog/buss til Oslo sentrum tar i dag over 3,5 timer for de aller fleste av passasjerene. For mange opp til to timer mer. Valget blir da enkelt om du kommer deg til Oslo sentrum på 2,5 til 3 timer fra dørstokken hjemme. Flere utenriks ruter som følge av lyntoget tviler jeg på. Det markedet er langt på veg mettet. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
For mange vil nok en slik linje føre til at det blir enklere å komme seg til OSL, sett at den går igjennom Gudbrandsdalen og at det er et par stopp nord for Lillehammer, før Dovre.
Da ville det nærmest vært unaturlig å sette seg på toget opp til TRD, fremfor å dra til OSL, det tilbudet uansett vil være større. Så det ville vel ikke gavne TRD nevneverdig, tror jeg, som Wiggo sier, så er vel markedet for internasjonale ruter godt dekket, både på AES og TRD, selv om alle her inne har lyst på nye ruter! For min del hadde det vært gullfint med et slikt togalternativ, da jeg finner tog langt mer behagelig enn fly. Men per i dag tar togturen Oslo S - Trondheim S ca 6:45, noe som etter min mening er ca 3 og en halv time for mye. Hadde man fått reisetiden ned mot 3 timer, hadde dette vært en nobrainer.. Kostnaden for dette kalaset er derimot noe helt annet. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
Et lyntog vil ikke ha samme betydning, da man ikke er så avhengi av tog til persontransport lenger. Og en slik lyntogbane vil i liten grad kunne betjene områdene i mellom. Skal det være konkuransedyktig på transport av folk mellom de store byene kan de ikke ha mange stopp underveis. |
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
|
Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 13:04. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.