Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Wizz Air til Tuzla (Bosnia-Hercegovina) (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117209)

Boeing_fan 09-05-2013 02:32

Wizz Air til Tuzla (Bosnia-Hercegovina)

Fra neste måned (juni) starter Wizz Air flyvninger fra Tuzla i Bosnia-Hercegovina til Malmø, Gøteborg og Basel. Synes dette var overraskende. Har tidligere hørt at Wizz Air har vurdert å fly fra både Banja Luka og Mostar, men i Tuzla visste jeg ikke at det var en flyplass engang. Det er nok hovedsaklig etnisk trafikk Wizz Air satser på.

Det blir til sammen 7x ukentlige avganger fra TZL (3x til MMX, 2x til GSE og 2x til MLH). Avgangene til Bosnia vil betjenes av Wizz Air Serbia.

Og med dette vil Wizz Air fly fra alle land på Balkan med unntak av Montenegro og Albania.

Forøvrig skal det nevnes at Wizz Air fra sommeren vil fly fra syv norske flyplasser (TRF, SVG, KRS, TRD, BGO, AES, HAU). Det blir til sammen 79x ukentlige avganger fra Norge per uke.

M609 09-05-2013 14:58

Re: Wizz Air til Tuzla (Bosnia-Hercegovina)

Tuzla har to flyplasser, derav en som fortsatt er operativ. Det er tidligere "Tuzla Air Base -TAB", også kalt "Eagle Base" en periode. Den andre flyplassen var en periode kalt "Camp Commanche".

Ikke overraskende er dette navn USA kom med i 1996 når IFOR og senere SFOR flyttet inn. (Før USA kom var UNPROFOR tilstede fra ca 1992 om jeg ikke husker feil) Jeg (og ca 200 andre norske soldater) fløy hjem til Norge etter endt SFOR oppdrag i november 1999 i en charter DC10 fra Tuzla.

raider66 09-05-2013 15:42

Quote:

Originally Posted by M609 (Post 849639)
Tuzla har to flyplasser, derav en som fortsatt er operativ. Det er tidligere "Tuzla Air Base -TAB", også kalt "Eagle Base" en periode. Den andre flyplassen var en periode kalt "Camp Commanche".

Ikke overraskende er dette navn USA kom med i 1996 når IFOR og senere SFOR flyttet inn. (Før USA kom var UNPROFOR tilstede fra ca 1992 om jeg ikke husker feil) Jeg (og ca 200 andre norske soldater) fløy hjem til Norge etter endt SFOR oppdrag i november 1999 i en charter DC10 fra Tuzla.

Var dette en JAT charter?

Husker at det var en militær JAT DC-10 avgang fra GEN tidlig en morgen i 1992 (?).

Espen

bergejm 09-05-2013 16:19

Tuzla er jo en relativt stor by, men det er nok som du sier etnisk trafikk de satser på. Flesteparten av innbyggerne i Banja Luka er serbere, som gjerne flyr til BEG først, besøker litt slekt i Serbia og så drar til Bosnia og Banja Luka. Eller vice versa..

Boeing_fan 09-05-2013 20:23

Quote:

Originally Posted by bergejm (Post 849662)
Tuzla er jo en relativt stor by, men det er nok som du sier etnisk trafikk de satser på. Flesteparten av innbyggerne i Banja Luka er serbere, som gjerne flyr til BEG først, besøker litt slekt i Serbia og så drar til Bosnia og Banja Luka. Eller vice versa..

Banja Luka er hovedstaden i Republika Srpska (den serbiske delen av B-H), og fungerer som Bosnias andre hovedstad. Over 95 % av folk som bor i RS er serbere. Men det er nok en del etnisk trafikk dit også. Men det er vel langt fra alle i RS som har slektninger i Serbia?

Mjolnir 09-05-2013 21:28

Hva har Banja Luka med Tuzla (som denne tråden handler om) å gjøre?

M609 09-05-2013 22:26

Quote:

Var dette en JAT charter?
Noe indiske eller pakistanske jeg ikke har hørt om siden.

All times are GMT +2. The time now is 06:12.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.