![]() |
Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
I denne reportasjen på NRK.no blir det sagt at det skal opprettes ny flyrute mellom Stavanger og Nord-Norge pga. oljeindustrien:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8369554 Noen her som vet noe om dette? |
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Vet bare at Statoil skal ekspandere i Harstad. Mener Nord splittes ut fra Stjørdal og det blir egen ledelse der oppe. Sandnessjøen har vel endel BP aktivitet?
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
WF flyr allerede OSL-BNN og BGO-BNN. Kan jo kanskje komme er rute til SVG også?
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Kan en Q400 lande på BNN? Tenker på at WF får jo 3 "nye" maskiner fra SAS neste høst....
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
De flyr vel stort sett -100 og -300 i dag.
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Quote:
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Lokale politikere har latt seg rive med å sponse et firma i Stavanger for å drive lobbyvirksomhet for en slik rute. Kan virke ut i fra artikkel at dette da vil virke mot sin hensikt. Politikerene vil vel at folk skal bosette seg her?!
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Mener å huske at Aftenbladet hadde en reportasje for en tid tilbake hvor det var snakk om (les: ønsker om) direkterute til Hammerfest.
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Klippet fra NRK Tekst-TV Rogaland:
"I Stavanger blir det bygd tusenvis av nye leiligheter, slik at ansatte i oljeindustrien skal kunne bo der, og pendle til og fra Nord-Norge". Mere fra NRK: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8369554 |
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Vet at BP tidligere har signalisert ønsker om at ei rute SVG - BNN - SSJ skal bli realisert. I Nordland/Troms er det hovedsaklig Harstad og Sandnessjøen som har arbeidsplasser knyttet opp mot oljeindustrien, mens BNN har helikopter-trafikk :)
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
PS: Aker ansetter folk, og skal i følge seg selv ende opp med 300 ingeniører med base i Tromsø, i denne omgang. Statoil er i Harstad og Hammerfest, mens nyetableringer og potensiale i bransjen i Nordnorge ser ut til å være i Tromsø og Kirkenes.
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Det hele avhenger på hvor neste store funn gjøres, og hvor operasjonene skal utføres ut fra. Statoil Harstad har f.eks ansvaret for Statoils ops i Norne, selv om selve produksjonen flys ut fra BNN. I og med at feltene utenfor Troms, Lofoten og Vesterålen er såpass "hete temaer" tviler jeg på at de åpnes helt med det første, ergo anser jeg oddsen for at en direkterute i så tilfelle ville bli til Finnmark. Barentshavet er såpass modent rent letemessig at her vil nok funnene komme som perler på en snor etterhvert nå. (Gitt at det er de store forekomstene som er antatt, men det blir en annen diskusjon).
Et annet alternativ kan være at Tromsø blir havn for ombygging/service på oljeriggene i Barentshavet, da kan det nok bli behov for direkterute hit. Men behovet *akkurat nå* ser jeg ikke utover Stavanger-Hammerfest. |
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Jeg ser ikke for meg nok traffikk til en destinasjon enda det er for spredt.
Det er sikkert mange personer som reiser norover fra SVG men hjelper lite med rute til BNN om du skal til finnmark. Dessuten tror jeg BNN og SSJ dekkes greit via TRD. |
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Hammerfest har vel 800m, og er således uaktuell for alt annet enn DH8A (-100). Det blir nok litt langt fra Sola. Her må det nok et hopp fra/til..
Stavanger-Tromsø, evt Stavanger-Evenes-Tromsø med noe med turbofan/evt Q400 tror jeg hadde hatt mest potensiale - begge veier. Folk i nord kunne gjøre connection på Sola til "Europa", og oljefolk kunne reiser til Troms uten å stikke innom tåkeheimen på Østlandet. Alle ruter burde jo være 2x daglige, men det er vel muligens litt optimistisk... I tillegg må man vel regne med at 60-80% av de potensielt reisende allerede i dag enten reiser via Værnes eller Gardermoen, og ei ny rute vil tappe eksisterende grunnlag.. (For et Widerøe solgt ut av SAS ville det derimot kun gå utover de "nye" konkurrentene...;) ) |
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Det går fint med Q200 også, men fortsatt er det i lengste laget.
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Det er et aspekt her som jeg ikke ser at har dukket opp.
Vil folk reise så langt i en turboprop? Folk flest liker å fly med større fly på et slikt strekk, det er tross alt noen timer i lufta. SVG-HFT er nok uaktuelt, før en eventuell utbygging av rullebanen. Men TOS og så videre til HFT er nok mer aktuelt i såfall. Det beste alternativet, slik jeg ser det, er SVG-TOS-HFT med 737 og Dash 8. Men så spørs det om det er nok pax til å dekke en SVG-TOS rute med 737. |
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
BGO-TOS med Q400 er i lengste laget, og er nok omtrent smertegrensen. Å fly Q400 SVG-Finmark ser jeg på som uaktuelt. Å fly større fly det samme, siden det blir for stort (med mindre vi snakker 1-2 ukentlige). Jeg holder derfor fortsatt en knapp på Helgelandskysten som mål.
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Kan vel også ha i bakhodet at det ikke bare er Stavanger som har olje-kontorer og olje-ansatte. Jeg har mer tro på en direkterute mellom OSL og f.eks. Hammerfest (på sikt), slik at folk fra Vestlandet har mulighet til å reise 1-stop i stedet for 2-stop.
|
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
Statoil fløy ofte Stord-Alta med Avro ved utbyggingen av Snøhvit. Dersom målet er å komme seg fort fra Stavanger til Hammerfest er kanskje det det greieste? ENZV-ENAT to ganger i uka for ukependling.. Bil/buss videre fra Alta.
Flyplassen i Hammerfest er ikke egnet til så mye, trangt og uten plass til utbygging.. Alternativt ENZV-ENTC. Her får man trolig endel passasjerer som ikke er oljerelaterte også.. Har mer tro på det.. |
Re: Flyrute Stavanger - Nord-Norge?
I welcome Stavanger-Tromsø! Hadde vært perfekt for meg da jeg pendler mellom disse stedene.
|
All times are GMT +2. The time now is 21:16. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.