Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Reiseforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Forvirrende info om onboard service? (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105968)

Scanflyer 04-07-2012 17:38

Forvirrende info om onboard service?

Jeg fløy nylig den nyte ruten TLV-CPH. Selv er jeg godt kjent med hva jeg kan forvente av onboard service hos SK, men det var flere ombord som etterlyste matservering da dette tross alt var en intercontinental flyvning.

Lo stille inn meg når jeg hørte dette, men når jeg nå kom hjem sjekket jeg hva som faktisk står på siden "under reisen".

At folk har inntrykk av at mat/drikkeservering gjelder på intercontinentale flyvninger er kanskje ikke så rart, da jeg selv mener å ha hørt at dette er et utrykk som SK har brukt i media og reklamer. Nå står det derimot USA og Asia, Europa og Skandinavia på SK sine sider om hvilken service du kan forvente om bord, men TLV faller jo ikke inn under noen av disse.

Det er jo en intercontinetal destinasjon, selv om det kanskje ikke er helt enighet om hvilket kontinent de tilhører.

Edit: Ser at det på flysas.com står Scandinavia, Europe og Rest of the world under serviceprodukt. Ikke rart folk blir forvirret!

Someone 04-07-2012 17:46

Re: Forvirrende info om onboard service?

Dårlig/klønete kommunisert fra SAS sin side, men servicemessig er TLV regnet som en Europeisk destinasjon. Kort sagt er det kun ruter som flys av A330/A340 som regnes som IC-ruter hos SAS. Men at nettsidene deres ikke viser rett er ikke noe nytt

RSL 04-07-2012 18:21

SAS flyr jo allerede til Antalya, som også ligger i Asia. Er vel ikke store forskjellen i reisetid dit heller - og der er det vel BOB som vanlig. Og TLV har vel kortere flytid enn LPA, som også er et "europeisk" reisemål for SAS.

Scanflyer 04-07-2012 18:59

Quote:

Originally Posted by RSL (Post 760794)
SAS flyr jo allerede til Antalya, som også ligger i Asia. Er vel ikke store forskjellen i reisetid dit heller - og der er det vel BOB som vanlig. Og TLV har vel kortere flytid enn LPA, som også er et "europeisk" reisemål for SAS.

Uten at jeg er noen ekspert, så ligger vel Las Palmas i Europa offisielt, enn så lenge de er under styre av Spania. Tyrkia kan vel sammenlignes litt med Israel, da de ligger midt i mellom to kontinenter.

At SAS velger å bruke sin egen definisjon på hvor disse landene ligger er vel det som skaper hodebry.

Flytiden på mandag var offisielt 4 timer og 40 min, men vi brukte 4 t og 20 min.
Forøvrig stappfullt i alle klasser så det ser ut som denne ruten går godt.

Tommy777 04-07-2012 21:10

Hadde kanskje vært greit å kommunisert at flygninger med 330/340/ over 8 timer etc har mat og drikke gratis ombord? Surr som vanlig fra SAS! Ingen andre selskaper forvirrer kundene slik

Tommy777 04-07-2012 21:13

Er forresten utrolig trist og useriøst for SAS brandet at dt er slik de oppfattes. Man tar for gitt at det blir surr og er forvirrende hva det kommuniserer til kundene.

Nå som de kanskje lanserer en ny rute, sitter jeg og alle andre med en "yeah, rite. Tror det når jeg ser det" følelse.

Ikke bra og kulturen fortsetter

Hypern 04-07-2012 22:27

Er jo ikke godt a si hva TLV er og ikke er. Lufthansa, BA og Swiss blant annet opererer jo med widebodies dit hvor Lufthansa iallefall opererer full interkontinental pakke med first class. LX har kun to klasse service hvor businesspax med SEN og HON kan velge first class setene.

laurenz 04-07-2012 22:30

Quote:

Originally Posted by Scanflyer (Post 760803)
Uten at jeg er noen ekspert, så ligger vel Las Palmas i Europa offisielt, enn så lenge de er under styre av Spania. Tyrkia kan vel sammenlignes litt med Israel, da de ligger midt i mellom to kontinenter.
.

Kontinenter har ikke noe med politik å gjøre. Så selv om f.eks. Gran Canaria administrativt faller under Europa så er det en del av Afrika. Det Asiatiske kontinentet starter ved Istanbul, den ene delen av byen ligger på det Europeiske kontinentet mens det andre ligger i Asia.
Vel.... det er egentlig feil også. Europa og Asia er 2 verdensdeler som ligger på det samme kontinentet, Eurasia. Æsj, ikke rart man blir forvirret! :drunk:

robertaas 05-07-2012 00:00

Når man betaler Air Baltic 1700,- NOK for OSL-TLV t/r så vet man i alle fall hvilket servicenivå man får, det samme som med SAS. ;-)

Dash 05-07-2012 10:41

Quote:

Originally Posted by Hypern (Post 760873)
Er jo ikke godt a si hva TLV er og ikke er. Lufthansa, BA og Swiss blant annet opererer jo med widebodies dit hvor Lufthansa iallefall opererer full interkontinental pakke med first class. LX har kun to klasse service hvor businesspax med SEN og HON kan velge first class setene.

LH endrer fra Airbus 330 til 321 på ruten Munich-Tel Aviv til vinteren. Men fortsatt 330 fra Frankfurt.

Norge Rundt På 14 Dager 05-07-2012 10:54

Quote:

Originally Posted by Scanflyer (Post 760803)

At SAS velger å bruke sin egen definisjon på hvor disse landene ligger er vel det som skaper hodebry.

Flytiden på mandag var offisielt 4 timer og 40 min, men vi brukte 4 t og 20 min.
Forøvrig stappfullt i alle klasser så det ser ut som denne ruten går godt.

Israel er en del av Asia, selv om de konkuransemessig tilhører Europa. Altså EBU, UEFA, EAAF med flere. Men som sagt det er Asia. Det samme er Tyrkia, med unntak av området på motsatt side av Bosporosstredet.

jb1 05-07-2012 19:41

SAS har vel ikke rukket aa oppdatere sine nettsider om dette. Tel Aviv er uansett i Asia, men det flys med tilsvarende fly som innen Europa. Ettersom det er en relativt lang rute burde det kanskje utdeles "gratis" mat. F.eks. LH og OS har bedre matservering paa sine ruter til Midt-Oesten enn paa intra-europeiske ruter som flys med tilsvarende fly som Midt-Oestenrutene.

litt-amatør 05-07-2012 23:59

Ekstra forvirrende blir det faktisk om ser i siste nummer av Scandorama på side 124-125. Her er kartet over SAS sine interkontinentale ruter. Her står markert på kartet følgende destinasjoner: NY, Washington, Chicago, Beijing, Shanghai, Bangkok. Og Tel Aviv og Las Palmas (!!).;) Så her sendes litt ulike signaler. Merk for øvrig at Tokyo ikke er med som destinasjon.

Superhai 06-07-2012 00:39

Det skal likevel stå på utskriften av reiseruten hva slags service det er ombord.

All times are GMT +2. The time now is 05:22.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.