Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Boeing vurderer 787-10 - Lansert (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100088)

Desk pilot 23-02-2012 07:35

Boeing vurderer 787-10 - Lansert
 
Boeing vil vurdere en forlenget versjon av 787 i løpet av året. Det skal vistnok være stor interesse for en slik 787-10.

Quote:

Airlines in Europe and Southeast Asia have shown "a lot of interest" in the proposed 787-10 version that can seat about 40 more passengers than the 787-9, although it will have a shorter range
www.foxbusiness.com/news/2012/boeing-to-decide-whether-to-produce-longer-787-by-year-end/

Someone 23-02-2012 07:59

Re: Boeing vurderer 787-10
 
Nå har jo denne ligget på tegnebrettet ganske lenge, mens Boeing har vært mer en opptatt med enkelte andre "utfordringer" i 787 programmet. Har jeg forstått det riktig så er en -10er litt mer komplisert enn bare en forlengelse av -9, da det må gjøres endel for å oppnå en tilfredsstillende MTOW? Blant annet så trengs det vel et større understell?

Dag Viking 23-02-2012 09:49

Re: Boeing vurderer 787-10
 
Quote:

Originally Posted by Desk pilot (Post 718683)
Boeing vil vurdere en forlenget versjon av 787 i løpet av året. Det skal vistnok være stor interesse for en slik 787-10.



www.foxbusiness.com/news/2012/boeing-to-decide-whether-to-produce-longer-787-by-year-end/


Boeing har nok vurdert 787-10 omtrent siden de begynte med 787-serien, og hadde diskusjoner med kunder om denne modellen allerede for 6 år siden. Som Someone skriver så er problemet rekkevidde.
Jeg tror at det uansett vil være et godt marked for en slik modell, når man ser på hvor godt A330-300 selger. 787-10 vil ha kapasitet som 772.
Selv om rekkevidden ikke er 14 000km, så er det veldig mange ruter som klarer seg med ca 11 000km, f.eks. transatlantisk, intra Asia, intra Amerika osv. Markedet er der, det gjelder bare å få CASM så lav som mulig.

Første pri er selvsagt å optimalisere 788 og få i gang 789, men 787-10 kommer etter hvert!

Someone 12-03-2013 07:58

Re: Boeing vurderer 787-10
 
Mens salgsstart av -10X virker være forsinket, mye pga et visst batteri, så hevder Udvar-Hazy at Boeing har gått med på å øke planlagt rekkevidde, vekt og skyvekraft på modellen. Slik at den nå skal være planlagt med en maks rekkevidde på mer enn 13.000km (7.100nm). Da begynner den planlagte modellen bli ganske så utholdene.

http://www.flightglobal.com/news/art...r-hazy-383294/
Quote:

Boeing has agreed to demands by operating lessor Air Lease (ALC) to slightly increase the range, thrust requirement and gross weight of the nascent 787-10X.

Someone 13-06-2013 22:42

Re: Boeing vurderer 787-10
 
I tillegg til SQ sin nylige "ordre" på 30 maskiner, forventes det en rekke nye ordre på 787-10 når den mest sannsynlig formelt lanseres under Paris Air Show neste uke. Ser ALC, BA og UA er sterke kandidater

Dag Viking 17-06-2013 02:57

Re: Boeing vurderer 787-10
 
Ser ut som det blir 10x10 på BA
http://www.reuters.com/article/2013/...0ES0DM20130616

Quote:

British Airways is set to confirm an order for about 10 of the "stretched" version of Boeing Co's 787 Dreamliner planes in a deal worth about $2.5 billion at this week's Paris Air Show
Og totalt ordre på 100 fly under PAS
http://www.reuters.com/article/2013/...0ES0LG20130616

Quote:

PARIS, June 16 (Reuters) - U.S. planemaker Boeing will launch a larger version of its lightweight 787 Dreamliner this week with up to 100 orders worth just under $30 billion
Hvis 10 fly koster 2,5 og 100 fly koster 30, så har BA fått en god deal ;)

teamseacow 17-06-2013 11:27

Re: Boeing vurderer 787-10
 
Da regner jeg med at BA lagt inn en ny ordre, mens noen av de andre bestillingene er konvertert :)
Quote:

The decision to go ahead and build a new version, backed by up to 100 orders spread between five or six launch customers, is expected to be announced on Tuesday at the Paris Airshow. Some orders may be converted from existing demand for smaller jets.
Quote:

The 787-10 is expected to have an official price tag of around $280-290 million per plane, $40 million or so more than other 787s, and is due to enter service in 2018-19.

Someone 18-06-2013 10:49

Re: Boeing vurderer 787-10 - Lansert
 
Da var 787-10 formelt lansert med ordre fra SQ, BA, UA, samt leasingselskapene GECAS og ALC på tilsammen 102 maskiner.

First flight vil være i 2017, og første levering i 2018

http://www.newairplane.com/787/787-10_announcement/

EDIT:

Pressemeldingen

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2711
Quote:

LE BOURGET, France, June 18, 2013 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE:BA] announced today at the 2013 Paris Air Show that it has launched the 787-10 Dreamliner, the third member of the super-efficient 787 family. Commitments for 102 airplanes from five customers across Europe, Asia and North America provide a strong foundation to support development and production of the newest Dreamliner.

Futura 18-06-2013 23:15

Re: Boeing vurderer 787-10 - Lansert
 
Kommer det noe 787-11 da??? :-)

Det har jo alltid blitt sagt Når og ikke Om, om 787-10 skulle komme. Jeg hadde kanskje trodd den ville kommet litt før, men med den forsinkelsen og de problemen de har hatt med 787 så er det vel ikke så rart.
Dette blir nok en virkelig lønnsom maskin for opperatørene, noe stretcher alltid er, men har det kommet frem noen detaljer om størrelse og rekkevidde? Udvar-Hazy har jo anbefalt Boeing å øke rekkevidden fra 7100nm til 7300nm. Har Boeing lyttet til han slik de pleier?

Hadde gjerne sett at SAS hadde opperert denne typen med 2+4+2 konfig. Da hadde de skilt seg ut fra DY og prisen måtte bare økes med 12,5% for å dekke fjerningen av en sete rekke.
Med dagens og morgendagens priser på LH så tror jeg mange faktisk er villige til det.

Someone 18-06-2013 23:36

Boeing vurderer 787-10 - Lansert
 
Quote:

Originally Posted by Futura (Post 862338)
Kommer det noe 787-11 da??? :-)

Neppe, da snakker vi tripple strekk, "lite" range og tett opp til kommende 777-8 og dagens 777-300


Quote:

Dette blir nok en virkelig lønnsom maskin for opperatørene, noe stretcher alltid er, men har det kommet frem noen detaljer om størrelse og rekkevidde? Udvar-Hazy har jo anbefalt Boeing å øke rekkevidden fra 7100nm til 7300nm. Har Boeing lyttet til han slik de pleier?
7000nm i følge Boeing

teamseacow 19-06-2013 00:56

Re: Boeing vurderer 787-10 - Lansert
 
Quote:

Originally Posted by Futura (Post 862338)
Kommer det noe 787-11 da??? :-)

Som Someone sier så blir det trippelstretch. Men 777-8X/9X kommer jo om noen år, så de tar nok den delen av kaka :)


All times are GMT +2. The time now is 01:22.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.