![]() |
Boeing vurderer 787-10 - Lansert
Boeing vil vurdere en forlenget versjon av 787 i løpet av året. Det skal vistnok være stor interesse for en slik 787-10.
Quote:
|
Re: Boeing vurderer 787-10
Nå har jo denne ligget på tegnebrettet ganske lenge, mens Boeing har vært mer en opptatt med enkelte andre "utfordringer" i 787 programmet. Har jeg forstått det riktig så er en -10er litt mer komplisert enn bare en forlengelse av -9, da det må gjøres endel for å oppnå en tilfredsstillende MTOW? Blant annet så trengs det vel et større understell?
|
Re: Boeing vurderer 787-10
Quote:
Boeing har nok vurdert 787-10 omtrent siden de begynte med 787-serien, og hadde diskusjoner med kunder om denne modellen allerede for 6 år siden. Som Someone skriver så er problemet rekkevidde. Jeg tror at det uansett vil være et godt marked for en slik modell, når man ser på hvor godt A330-300 selger. 787-10 vil ha kapasitet som 772. Selv om rekkevidden ikke er 14 000km, så er det veldig mange ruter som klarer seg med ca 11 000km, f.eks. transatlantisk, intra Asia, intra Amerika osv. Markedet er der, det gjelder bare å få CASM så lav som mulig. Første pri er selvsagt å optimalisere 788 og få i gang 789, men 787-10 kommer etter hvert! |
Re: Boeing vurderer 787-10
Mens salgsstart av -10X virker være forsinket, mye pga et visst batteri, så hevder Udvar-Hazy at Boeing har gått med på å øke planlagt rekkevidde, vekt og skyvekraft på modellen. Slik at den nå skal være planlagt med en maks rekkevidde på mer enn 13.000km (7.100nm). Da begynner den planlagte modellen bli ganske så utholdene.
http://www.flightglobal.com/news/art...r-hazy-383294/ Quote:
|
Re: Boeing vurderer 787-10
I tillegg til SQ sin nylige "ordre" på 30 maskiner, forventes det en rekke nye ordre på 787-10 når den mest sannsynlig formelt lanseres under Paris Air Show neste uke. Ser ALC, BA og UA er sterke kandidater
|
Re: Boeing vurderer 787-10
Ser ut som det blir 10x10 på BA
http://www.reuters.com/article/2013/...0ES0DM20130616 Quote:
http://www.reuters.com/article/2013/...0ES0LG20130616 Quote:
|
Re: Boeing vurderer 787-10
Da regner jeg med at BA lagt inn en ny ordre, mens noen av de andre bestillingene er konvertert :)
Quote:
Quote:
|
Re: Boeing vurderer 787-10 - Lansert
Da var 787-10 formelt lansert med ordre fra SQ, BA, UA, samt leasingselskapene GECAS og ALC på tilsammen 102 maskiner.
First flight vil være i 2017, og første levering i 2018 http://www.newairplane.com/787/787-10_announcement/ EDIT: Pressemeldingen http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2711 Quote:
|
Re: Boeing vurderer 787-10 - Lansert
Kommer det noe 787-11 da??? :-)
Det har jo alltid blitt sagt Når og ikke Om, om 787-10 skulle komme. Jeg hadde kanskje trodd den ville kommet litt før, men med den forsinkelsen og de problemen de har hatt med 787 så er det vel ikke så rart. Dette blir nok en virkelig lønnsom maskin for opperatørene, noe stretcher alltid er, men har det kommet frem noen detaljer om størrelse og rekkevidde? Udvar-Hazy har jo anbefalt Boeing å øke rekkevidden fra 7100nm til 7300nm. Har Boeing lyttet til han slik de pleier? Hadde gjerne sett at SAS hadde opperert denne typen med 2+4+2 konfig. Da hadde de skilt seg ut fra DY og prisen måtte bare økes med 12,5% for å dekke fjerningen av en sete rekke. Med dagens og morgendagens priser på LH så tror jeg mange faktisk er villige til det. |
Boeing vurderer 787-10 - Lansert
Quote:
Quote:
|
Re: Boeing vurderer 787-10 - Lansert
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 01:22. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.