![]() |
Gratis frokost? SAS servicekonsept
Har ikke SAS gratis frokost ombord intraskandinaviske ruter før klokken XX:XX?
Og når sluttet de med gratis kaffe? 20 kroner er drøyt mye for en liten kopp. |
Re: Gratis frokost?
Quote:
Gratis kaffe er det vel årevis siden de har hatt på økonomi på utlandsrutene, men hos SAS får du påfyll hvis de rekker det. En del andre selskaper har ferdige kopper med pulverkaffe så det er kun en runde. Kjøpe-produkter på alle økonomibilletter på utland (unntatt IC-rutene). Erfaringsmessig er det ofte fremme med gratis kaffe eller mineralvann hvis det er større forsinkelser. |
Re: Gratis frokost?
Da skjønner jeg hva folk mener med at avstanden mellom SAS og NAX ikke er så veldig stor som mange tror..
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
Jeg hadde tenkt å utdype litt, men det er ingen vits å dra i gang noen SAS vs DY debatt. |
Re: Gratis frokost?
Der er jeg veldig enig med deg Dag, vil tro at forskjellen er veldig mye større når man sitter forran gardina ;)
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Konseptet er noe forvirrende ja... Kun gratis frokost og kaffe når du flyr innenlands, frokost og kaffe er jo et behov man ikke har om man skal ut i verden. For å gjøre det litt mer forvirrende så er der servering om du flyr WF til utlandet, i alle fall var det sist jeg fløy CPH-TRD. Same, same, but different.
Noen som vet hvordan det er med aviser? Er det også kun en SAS-norge (som ikke lenger er SAS-Norge) ting, eller får vi det til utlandet også? |
Re: Gratis frokost?
Til ytterligere sammenligning: Jeg fikk frokost hos Widerøe mellom SVG og KRS i august i fjor.
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
Her står det klart og tydelig hva WF tilbyr: http://wideroe.no/servering Ikke et enhetlig enkelt servicekonsept i SAS-gruppen hvertfall |
Re: Gratis frokost?
Quote:
Gratis aviser var det fra SVG, og når man skulle videre til LED, så var det enda flere aviser! BT (ikke Bergen), Aftonbladet, DN, og mange mange flere aviser. Var en veldig god blandig av svenske, danske og norske - og herald tribune - så på senga så ligger det DN og SA. Tror jeg grabbet med meg 8 aviser eller noe.. Måtte veie opp for de pengene de skulle ha for kaffe ;) |
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
8 aviser x 20kr. Dyr kaffe må jeg si. Regner med du spanderte kaffe på de som ikke fikk avis? ;)
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Aha! Var det DEG!? Tenk på alle de flex/bussiness pax'n som kommer tett før avgang og spør om å bli med tidligere? Også er det ikke aviser igjen!? De gadd rett og slett ikke å reise før!
Tenk deg om neste gang! :colgate: Med slik misbruk er det ikke lenge før SK discontinuer avisene. Og tenk deg de ekstra minuttene cleaning bruker for å samle aviser. Er ikke rart man starter boarding sent... |
Re: Gratis frokost?
Quote:
Antar det var siste flight for kvelden, så sparte du cleaning for litt arbeid med å kaste aviser:p |
Re: Gratis frokost?
Quote:
Det er fint at man får kaffe/te, frokost og aviser - men når man må sette seg inn i hva man får når og til hvilken tid, og på hvilken strekning, så vil jeg si at tilbudet egentlig ikke er så bra som det kunne vært - rett og slett fordi det er så rotete. |
Re: Gratis frokost?
Altså la oss oppsummere:
SAS har ingen gratis servering på utenlandsruter, ikke engang frokost, når ALLE andre europeiske nettverksselskap har det. Og de tar hele 20 kr for en kopp kaffe, som i utgangspunktet burde vært helt gratis! SK kan kan si hva de vil for min del, men noe full-service selskap er de hvertfall ikke... |
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Reiser mye innenlands med Wideroe. Så skulle jeg til Island med SAS...og kunne knapt tro mine egne ører når de skulle ha 20 kroner for en kopp kaffe...dårlige greier!
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
Om du sjekker her http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/U.../Innen-Europa/ så ser du hva som er "inkludert". Og så sannerlig finner man ikke både FastTrack og måltider inkludert. Hvordan er det med varm kaffe på WF@ -100 maskiner ;) |
Re: Gratis frokost?
Skjønner ikke at service er synonymt med gratis (inkkludert). Luftfarten må være det eneste stedet hvor det isåfall er slik. SAS burde hatt gratis drikke på alle sine flygninger, men å betale for maten på flighter under 3 timer synes jeg er greit. Spesielt siden det bidrar til et større utvalg, da det ikke alltid er at man har lyst på noe brødgreier med skinke eller ostå
Ellers er ikke servicekonseptet til SAS så forvirrende.. Gratis frokost på innland. Kaffe/te hele dagen på innland og betalingen for alt innen Europa. Selv modern har kontroll på det........riktignok er hun over gjennomsnittlig skarp, men det kreves ikke noe doktorgrad heller:rolleyes: |
Re: Gratis frokost?
Quote:
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
At ombordservicekonseptet til SAS ikke er forvirrende kan så være, men det er utrolig lite helhetlig. Det er jo ikke noen god grunn til at frokost skal være forbeholdt reisende innenlands. Det er jo heller ingen god grunn til at kaffe/te er gratis innenlands, men må kjøpes på utenlandsturer. Hadde det ikke vært mye enklere å bare si at drikke (gjerne bare kaffe/te) er gratis uansett, at frokost serveres på avganger før kl. 0900 uansett, og at alt annet må kjøpes (bortsett fra på økonomi ekstra og business class som av naturlige årsaker kun tilbys ut av landet)? |
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Grunnen til at konseptene er mildt sagt rotete kan vi egentlig takke Jørgen Lindegaard for. Når SAS ble splittet opp, skulle alle ha egne konsepter osv. Da ble det gratis kaffe i Norge, med frokost før klokken 0900. Dette ble aldri innført i Sverige, Danmark, eller utenriks fra Norge da dette ble styrt fra Stockholm. Så dette var og er tildels rotete, det er de fleste enig i.
MEN, nå er arbeidet i gang for å samkjøre og få et enhetlig konsept. Problemet er at Nordmenn, Svensker og Dansker er ulike, så man må finne et konsept som passer alle tre land. Men ting skjer. |
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
-SAS har gratis servering på langruter. -SAS har servering i både Y og C på Europaruter. I M er det BOB, som etter min mening er bedre enn det skrale man får servert gratis hos KLM, Air France, Lufthansa og Swiss. Skal man først servere noe, får det være noe man har lyst til å spise. Kaffe og litt drikke burde uansett vært gratis på alle ruter, og jeg blir ikke overrasket om det blir et mer strømlinjeformet servicekonsept i fremtiden. Litt rart om definisjonen på et fullserviceselskap er en brødskalk og 2dl cola uten å måtte betale ekstra for det:cry: |
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
SAS har forøvrig nøyaktig det samme servicekonseptet som Norwegian, easyJet og Ryanair ombord på sine europaruter... Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
SAS serverer mat i Y og C, kald og varm drikke. DY serverer ikke noe, selv på full flex. I M er det likt. Dessuten er service mer enn mat og drikke, hvis man løfter skylappene litt. Jeg skjønner du er bitter på SAS av en eller annen grunn, men du kan holde deg til fakta. |
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
|
Re: Gratis frokost?
Quote:
Finnair har også et litt surrete konsept. Noen ganger kan du kjøpe snacks, andre ganger får du litt å bite i. Alt avhengig av flytiden. |
Re: Gratis frokost? SAS servicekonsept
Servicekonseptet ombord er jo en av markedsføringselementene for alle selskaper. Jeg syns ikke SAS sitt konsept er så dumt, med tre klasser i Europa. SN Brussels har det samme, Air France noenlunde det samme. Har flydd økonomi Roma-London med AlItalia, fikk en liten pakke med salte kjeks (fem stk) og en liten drikke etter eget valg. Med SAS kunne man ha kjøpt seg noe man selv ville i alle fall. Sammenligner man fleksibel økonom i Europa, f.eks. mellom Oslo og Frankfurt får man hos Lufthansa en drikke og en sandwich, hos SAS en kald anretning, varme rundstykker, så mye drikke man bare vil, også champagne (hvorfor man nå skulle trenge det). Så her er SAS ganske så mye bedre.
Men enig i at SAS burde tilby mer helhetlig konsept mellom sine selskaper (SAS, Widerøe of Blue1), og mer likt innenriks/Skandinavia/Europa. På økonomi burde alle fått en kopp kaffe/te gratis, logistikkostnadene er jo allerede tatt, samme er personalkostnadene. Widerøe bør også få to klasser på sine Skandinaviske ruter, og Blue1 business på Europa-ruter. Det skal bli spennende å se hva ny sjef kommer opp med. Uansett, det viktigste servicemålet er ikke hva man får på bordet inne i flyet, det handler om både før, underveis og etter reisen. Der har SAS blitt en av de absolutt bedre selskapene! |
Re: Gratis frokost? SAS servicekonsept
Litt av det som SAS mente skulle være noe av greia var at man skulle kunne velge selv hva man vil ha ombord. ( Europa ruter )
Business, full service og full flex på billetter. Extra, mat, drikke, etc, og ulike grader av flex på billetter. Economy, nettopp det billig men med et bob produkt ombord. I utgangspunktet et veldig bra konsept når det kom, men er nok litt utgått. Det som derimot er veldig interesant er at de som er mest missfornøyd og klager mest er de som betaler klart minst for sin billett. Veldig lite forståelse av at om du betaler 4-500 kroner for en billett til et sted i Europa, så er ikke alt innkludert. man forventer å skulle betale null og niks, men forventer full service, helst i porselen og business stol. Dette opplever vi hver eneste dag når vi er ute og jobber i kabinen. Her er Nordmenn helt klart overrepresentert. Men som sagt, ting er på gang. Bare håper det blir som jeg øsnker ;-) Og skulle det bli slik ser jeg frem til å lese her på forumet om at SAS sitt service konsept består kun av en kjip sandwich og lunken cola, og at alt var så mye bedre før. Sannsynligvis fra de samme som i dag idioterklærer bob konseptet. |
All times are GMT +2. The time now is 00:03. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.