Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=58010)

NSMS 19-01-2010 09:42

Re: Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian

Tænk at det gamle hæderkronede selskab er sunket så lavt.
Først kommer de anstigende på børsen ved hjælp af vildledning af prospektive investorer. Nu dette forretningsmæssigt ynkelige forsøg på humor?!!

Jeg har selv købt adskillige billetter med Cimber gennem tiden til under 200 kr. Også LANGT under kostprisen!!

At drive forretning ved brug af falske navne og en meget liberal anvendelse af sandheden kaldes i min optik umoralsk og uetisk.

Så hellere flyve med Ireren. Han slår kun OVER bæltestedet!

JoeW 19-01-2010 09:43

Quote:

Originally Posted by CK (Post 466649)
Da hadde det vært morsommere om de hadde gjort som easyJet's Stelios & Co som stilte mannsterke på den første flygningen til GO Fly i oransje kjeledresser!

Ville vært mye bedre, og det ville vært et stunt fremfor et surt forsøk påå ødelegge.

litt amatør - det var på ingen måte vanskelig å få tak i billetter til 1 krone, så tror nok også de la ut en goood del av dem. Jeg ser det skrives 3000 billetter til den prisen - så da er det jo bare å regne ut hvor stor andel det er av totalt tilbudte seter...

imm 19-01-2010 09:45

Quote:

Originally Posted by Joker7913 (Post 466654)

Jeg synes det er lidt kvalmende hvormeget DY tilsyneladende klynker i pressen over dette.

Hvor er denne klyningen? Har ennå ikke sett at Norwegian har klynket seg i media om saken. Har jeg misset noe?

Jan 19-01-2010 09:53

Quote:

Originally Posted by imm (Post 466660)
Hvor er denne klyningen? Har ennå ikke sett at Norwegian har klynket seg i media om saken. Har jeg misset noe?

Quote:

Vi ble sjokkert da de navn som sto oppført som eier av kredittkortene var personer i Cimber Sterlings administrasjon og ledelse, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Finansavisen.
http://www.boarding.no/art.asp?id=40061

Må give Joker ret her, DY ligger ganske enkelt som de redt her !!

Harald Oanes 19-01-2010 09:55

Uansett hva side en står på, denne "krigen" er usmakelig dum for begge parter. Jeg liker ikke stuntet til Norwegian heller, tvert i mot synes jeg det er å synke mot et lavmål når de tilbyr reiser til kr. 1,-. Dette hadde jeg forventet av Ryanair, ikke Norwegian. Selv som norsk, kan jeg ikke ta del verken i det nasjonalistiske navnet tilseier, eller i det humoristiske en kanskje kan se det i.
At Cimber i samme åndedrag også legger seg på tilsvarende lavmål, er en særdeles stor tabbe i mine øyne, de mister nå en god del sympati hos meg i forhold til denne "krig".

Jeg er vel så naiv, dum og gammeldags - og mister lysten til å fly med begge selskap når en holder på sådan. Hvorfor kan man ikke konkurrere på best produkt, og/eller pris som samsvarer med virkeligheten (hvilket kr 1,- vitterlig ikke er...!)? Hvis ikke et produkt er tilstrekkelig attraktivt, så hjelper ikke "økonomisk søppeldumping" i mitt tilfelle i alle fall, jeg får heller avsmak og velger å reise med andre, selv om det måtte koste mer.

Som nordmann, er jeg ikke spesielt imponert/glad over denne utviklingen Norwegian nå er blitt en del av i Dk. Nei takk...

H

NSMS 19-01-2010 10:05

Quote:

Originally Posted by Joker7913 (Post 466654)
Jeg synes det er lidt kvalmende hvormeget DY tilsyneladende klynker i pressen over dette.

Jeg har heller ikke stødt på et eneste lille klynk fra Nordmændene. Til gengæld har jeg set stor forargelse fra en bred del af Danmark. Ord som "rystede, massiv svindel, chokeret, åbenlyst umoralsk, konspiration"

Cimber burde lægge nogle flere urigtige passagertal frem, trække et par nye millioner fra nogle flere naive sjæle og så selv sælge introbilletter til under kostprisen. Huhej hvor det går!!

Falcon 19-01-2010 10:05

Quote:

Originally Posted by ENGM 911 (Post 466636)
Det bør han ikke, for Cimber har kommet i dårlig lys.

http://borsen.dk/transport/nyhed/174533/

Relevante kommentarer til Cimber Sterlings opptreden i artikkelen over:

Quote:

"Lugter langt væk

Anders Drejer, der er ekspert i ledelse og professor ved Handelshøjskolen i Århus, er rystet over Cimber Sterlngs fremgangsmåde.

"Denne fremgangsmåde er åbenlyst amoralsk og dårlig kundeskik. Hvis man ikke bruger eget navn, opstår mistanken om, at man er ude på at ødelægge det for konkurrenten," siger Anders Drejer til Børsen.

Han mener, at det lugter langt væk af konspiration fra Cimbers side, og at det som minimum er moralsk forkasteligt.

Overtræder alle etiske regler

Også en ekspert, der har været mange år i branchen, er rystet.

"Jeg er meget overrasket over, at dette har fundet sted. Konkurrencen er hård i luftfartsbranchen, men denne handling overtræder alle etiske regler indenfor branchen," siger Ole Kirschert Christensen, der er direktør og seniorkonsulent i rejsemæglervirksomheden Travelbroker."
Sak i Aftenposten her:
Quote:

Dansk konkurrent lurte Norwegian

Kjøpte alle billigbillettene.

http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle3472203.ece

basejumper 19-01-2010 10:12

Quote:

Originally Posted by Harald Oanes (Post 466664)
Uansett hva side en står på, denne "krigen" er usmakelig dum for begge parter. Jeg liker ikke stuntet til Norwegian heller, tvert i mot synes jeg det er å synke mot et lavmål når de tilbyr reiser til kr. 1,-. Dette hadde jeg forventet av Ryanair, ikke Norwegian. Selv som norsk, kan jeg ikke ta del verken i det nasjonalistiske navnet tilseier, eller i det humoristiske en kanskje kan se det i.
At Cimber i samme åndedrag også legger seg på tilsvarende lavmål, er en særdeles stor tabbe i mine øyne, de mister nå en god del sympati hos meg i forhold til denne "krig".

Jeg er vel så naiv, dum og gammeldags - og mister lysten til å fly med begge selskap når en holder på sådan. Hvorfor kan man ikke konkurrere på best produkt, og/eller pris som samsvarer med virkeligheten (hvilket kr 1,- vitterlig ikke er...!)? Hvis ikke et produkt er tilstrekkelig attraktivt, så hjelper ikke "økonomisk søppeldumping" i mitt tilfelle i alle fall, jeg får heller avsmak og velger å reise med andre, selv om det måtte koste mer.

Som nordmann, er jeg ikke spesielt imponert/glad over denne utviklingen Norwegian nå er blitt en del av i Dk. Nei takk...

H

Jeg er enig i at det det er litt lavmål å selge billetter så billig.
Man vist dette handler om å skape ny trafikk, med andre ord få dansker til å fly innenriks, er jo dette meget positivt.
Kastrup få flere passasjerer, veinettet blir spart. Og den danske stat sparer på subsidier til togtrafikken.
Og ikke minst, det sparer miljøet, slik jeg ser det, og slik resten av befolkningen snart vil oppdage.

sukram 19-01-2010 10:15

Jeg kan virkelig ikke skjønne at noen, om så deres pass er dansk, synes dette er OK. Greit nok, man kan synes hva man vil om salgsstunt a la t/r-priser på 2 kr, men det er nå en gang LCC-måten å gjøre ting på.

Cimber har gått i, hva skal vi si, SAS-fellen her. De forærer Norwegian hele æren fordi det de i realiteten har gjort er å frata Joe Danish (hva nå enn John Doe er på dansk) muligheten til å bestille turer til lokkeprisen. Historisk dum markedsføringsstrategi! Cimber er minstemann og det eneste danske selskapet og kan få masse sympatipoeng på det, og likevel klarer de å rote det til slik.

Vel, det var markedsføringsaspektet i saken. I tillegg er det et moralspørsmål; hvilke virkemidler kan brukes i kampen om passasjerene. Dette synes på meg som et stunt en ire verdig.

Den eneste som har stått frem som kjøper er visstnok Cimbers juridiske direktør, han har 54 bestillinger. Hvilken kjernekar.

O_K_ 19-01-2010 10:31

Og så sitter jeg og tenker litt her, og undrer på en noe annen problemstilling... Har Norwegian lov til å burke passasjerdata på denne måten? Gjøre undersøkelser og finne ut at det er personer høyt oppe i Cimber, for deretter å gå ut med det?

Det er vel et ganske strengt prinsipp at data samlet inn til et bestemt formål ikke skal brukes til noe annet, i alle fall etter norsk lov.

LN-KKY 19-01-2010 10:39

Quote:

Originally Posted by O_K_ (Post 466678)
Og så sitter jeg og tenker litt her, og undrer på en noe annen problemstilling... Har Norwegian lov til å burke passasjerdata på denne måten? Gjøre undersøkelser og finne ut at det er personer høyt oppe i Cimber, for deretter å gå ut med det?

Det er vel et ganske strengt prinsipp at data samlet inn til et bestemt formål ikke skal brukes til noe annet, i alle fall etter norsk lov.

Data som er hentet ut lagres hos alle flyselskap. Tror nok de fleste selskap ville undersøkt saken med så mange noshow på flighter samme dag... Latterlig av Cimber, bra noen av de ansatte i hvertfall innrømmer det de har gjort da................ *kremt*

FlyHi 19-01-2010 10:42

Quote:

Originally Posted by CK (Post 466649)
Da hadde det vært morsommere om de hadde gjort som easyJet's Stelios & Co som stilte mannsterke på den første flygningen til GO Fly i oransje kjeledresser!

Ingen tvivl om at det havde været en meget bedre gimmick, hvis de havde valgt at møde op med 50 pax i Cimber T-shirt. Måske endda kombineret med at byde alle DY-pax på gratis kaffe og rundstykke i lufthavnen for at gøre opmærksom på hvad man fik af forplejning ombord på Cimber - og ikke på DY. På toppen af dette kunne de have uddelt voucher til en gratis rejse med IQ, til retur-rejsen, så pax kunne vælge at flyve med et flyselskab på returen, der giver højere service og flere frekvenser.

Det havde været langt mere originalt - og ikke mindst mere elegant end dette stunt, som i virkeligheden ikke virker særligt velovervejet.

Når det så er sagt synes jeg det er fint at QI går til modangreb på DY's urealistiske dumpingpriser - uanset om de kunne have gjort det meget mere effektivt og elegant.

DY's urealistiske prissætning og direkte angreb på QI's kerneruter (udelukkende med det formål at kvæle QI og ikke fordi der rent faktisk er et stort marked her) synes jeg er usympatisk.

Bliver spændende at følge - sidste træk i blodbadet er nok ikke taget endnu...

BU662 19-01-2010 10:42

Hva for en selvmål av Cimber.

Jeg tror de aldri har riktig tenkt om hva dette kan betyr. Faktisk oppstar det nå en inntrykk at man ikke vil la folk fly til 1DKK priser hos Norwegian. En god PR-Avdeling a la Ryanair lager av dette en skikkelig reklame kampanje.

Cimber Sterling vil ikke at du flyver billig mellom Kastrup og Karup.

Fra business etics er dette tvilsomt hva skjer. En kontrakt av en fiktiv person kan enkelt kanselleres. Rett og slett fordi for en kontrakt trenger man en fysisk eller juristisk person. At Cimber forlater na aerlighetens vei og gar dirty-tricks vil ikke hjelpe dem pa langt sikt. Hvem vil tro disse damer og herrer? Og de snart trenger mer cash...

I mine øygn er dette en sterkt tegn av fortvilelse hos Cimber. Ellers ville man har konsentrert seg pa sine egne oppgave og fokussert sine ressourcer til a fa sitt eget drift til pluss.

Bye Bye Cimber, det ble det dummeste de kunne gjøre...

FlyHi 19-01-2010 10:45

Quote:

Originally Posted by O_K_ (Post 466678)
Gjøre undersøkelser og finne ut at det er personer høyt oppe i Cimber, for deretter å gå ut med det?

Umiddelbart vil jeg mene at de godt må undersøge disse ting internt, men jeg kan godt stille mig meget kritisk til om det er lovligt at gå ud offentligt og oplyse hvor mange rejser en navngiven person har booket. Uden at jeg er jurist eller har sat mig 100% ind i reglerne, så vil jeg mene det er en overtrædelse af Persondataloven - ihvertfald et grænsetilfælde. Måske QI skulle få prøvet denne sag...

sukram 19-01-2010 10:50

DY har vel bare opplyst om at Anders And opprinnelig skulle reise og at Cimber-ansatte står bak. Det er ikke en navngitt person.

janusk 19-01-2010 10:50

Quote:

Originally Posted by BU662 (Post 466692)
Hva for en selvmål av Cimber.

Jeg tror de aldri har riktig tenkt om hva dette kan betyr. Faktisk oppstar det nå en inntrykk at man ikke vil la folk fly til 1DKK priser hos Norwegian. En god PR-Avdeling a la Ryanair lager av dette en skikkelig reklame kampanje.

Cimber Sterling vil ikke at du flyver billig mellom Kastrup og Karup.

Fra business etics er dette tvilsomt hva skjer. En kontrakt av en fiktiv person kan enkelt kanselleres. Rett og slett fordi for en kontrakt trenger man en fysisk eller juristisk person. At Cimber forlater na aerlighetens vei og gar dirty-tricks vil ikke hjelpe dem pa langt sikt. Hvem vil tro disse damer og herrer? Og de snart trenger mer cash...

I mine øygn er dette en sterkt tegn av fortvilelse hos Cimber. Ellers ville man har konsentrert seg pa sine egne oppgave og fokussert sine ressourcer til a fa sitt eget drift til pluss.

Bye Bye Cimber, det ble det dummeste de kunne gjøre...

At begynde at sige at dette er gjort fordi Cimber snart mangler penge, er jo fuldstændig tåbeligt. Så kan man jo ligeså vel sige at Norwegian laver denne kampagne fordi de ikke kan klare sig i markedet på almindelig vis, og snart går konkurs(et ligeså seriøst bud som det med Cimber).

Facts er at det er da en tåbelig ting af Cimber, men omvendt også dybt useriøst og uprofessionelt af Norwegian at gå ud og sælge billetter til 1 krone. Så i mine øjne 2 useriøse aktioner, af 2 spillere som vel begge kæmper for at finde deres beretigelse i markedet.

LN-KKY 19-01-2010 10:51

Quote:

Originally Posted by FlyHi (Post 466694)
Umiddelbart vil jeg mene at de godt må undersøge disse ting internt, men jeg kan godt stille mig meget kritisk til om det er lovligt at gå ud offentligt og oplyse hvor mange rejser en navngiven person har booket. Uden at jeg er jurist eller har sat mig 100% ind i reglerne, så vil jeg mene det er en overtrædelse af Persondataloven - ihvertfald et grænsetilfælde. Måske QI skulle få prøvet denne sag...

Det blir jo det samme som å si at Cimber blir saksøkt av Disney for å bruke Anders And eller Donald Duck sitt navn...

Bll spotter 19-01-2010 10:51

Cimber Sterling stopper chikane.

Quote:

"Vi har sagt til medarbejderne, at de ikke må købe kampagnebilletter, som de ikke vil benytte, hos konkurrenter som Norwegian," siger Jacob Krogsgaard, adm. direktør i Cimber Sterling.

"Jeg synes det er forkert, at man køber kampagnebilleter, som man ikke har til hensigt at benytte," understreger han.
http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle1952035.ece

ENGM 911 19-01-2010 10:52

Quote:

Originally Posted by FlyHi (Post 466694)
Måske QI skulle få prøvet denne sag...

Det bør Alex Dyrgaard, som er direktør for Cimbers juridiske avdeling vite best er klokt eller ikke. Jeg tenker da også litt på Kalle And som uskyldig er dratt inn i dette.

ENGM 911 19-01-2010 10:54

Quote:

Originally Posted by Bll spotter (Post 466703)

Det tok ikke lang tid før Cimber måtte krype til korset. Case closed?

All times are GMT +2. The time now is 02:01.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.