Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=145583)

Someone 12-04-2018 13:57

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:

Originally Posted by jb1 (Post 1129989)
burde man selge naa om man hadde aksjer fra foer?

Er vel aldri direkte dumt å ta gevinst sånn generelt.

Så er det alltid er spørsmål om hva som skjer videre.

Men jeg er jo typen som casher ut en flaxlodd-gevinst på 25kr istedet for bytte inn i et nytt lodd

Fnate 12-04-2018 13:58

Re: IAG med bud på Norwegian ?

Quote:

Originally Posted by jcnorway (Post 1129963)
Det store spørsmålet er: "Hvordan vil Elefanten takle nyheten om at matfar på livstid er gullkunde hos rødsnutene?" :lol:

Quote:

Originally Posted by LN-MOW (Post 1129979)
Det løses nok kjapt ved at han hoster opp til et par aksjer. Da mister IAG lysten og aksjekursen havner fort under hundrelappen. :stir

Han har allerede mange aksjer så dette kom som et sjokk. Nå rusher jeg hjem for å hjelpe han å selge. Han skal I såfall bruke gevinsten sin på togtur til Mallaig.

Tjab 12-04-2018 14:09

Quote:

Originally Posted by Someone (Post 1130001)
Er vel aldri direkte dumt å ta gevinst sånn generelt.

Så er det alltid er spørsmål om hva som skjer videre.

Men jeg er jo typen som casher ut en flaxlodd-gevinst på 25kr istedet for bytte inn i et nytt lodd

Tror majoriteten av "småsparere" gjør rett/lurt i å ta ut gevinst nå. SAS gikk som en kule opp til ca 30,- når det gikk rykter om Lufthansa kjøp. Ned på 17/18,- relativt kjapt når kjøpet uteble. (mulig jeg er litt off, husker ikke eksakt)

Gratulerer til alle aksjonærer forøvrig! Dette kom som lyn fra klar himmel for min del. Tipper heller ikke Kjos var helt forberedt (med forbehold om at jeg ikke har lest nyheter/børsmeldinger i dag)

Quote:

Originally Posted by Fnate (Post 1130002)
Han har allerede mange aksjer så dette kom som et sjokk. Nå rusher jeg hjem for å hjelpe han å selge. Han skal I såfall bruke gevinsten sin på togtur til Mallaig.

Er det Eivind Trædal du har som maskot?

LN-MOW 12-04-2018 14:41

Det er vel ikke usannsynlig at prisen korrigeres ned litt etter et slikt hopp. Men long term er nok dette en god investering - HVIS IAG går videre.

darkcho 12-04-2018 15:02

Quote:

Originally Posted by Tjab (Post 1130005)
Tror majoriteten av "småsparere" gjør rett/lurt i å ta ut gevinst nå. SAS gikk som en kule opp til ca 30,- når det gikk rykter om Lufthansa kjøp. Ned på 17/18,- relativt kjapt når kjøpet uteble. (mulig jeg er litt off, husker ikke eksakt)

Forskjellen er vel at IAG har kjøpt seg opp til over 4% av selskapet, mens Lufthansa interessen kun er rene spekulasjoner.

SAS er for øvrig også opp på denne nyheten i dag, sammen med de fleste europeiske flyaksjer.

jb1 12-04-2018 16:09

Jeg solgte for 250 kr, jeg la inn salgsordre da kursen var 247 kr og la paa litt. Kursen er naa 258 kr, men blir en grei gevinst, men jeg kursen har falt mye siden jeg kjoepte, saa dette kom som en grei redning. Kanskje man kommer tilbake om kursen dupper igjen.

Discus 12-04-2018 16:30

De (IAG) forsøker jo litt lowcost her og der, og ser nok muligheter på flere områder. Det at Norwegian er på vei inn i Sør Amerika teller nok heller ikke negativt inn her, for det er jo et fokusområde for IAG.

Landkrabbe 12-04-2018 16:31

Jeg har forståelse for at folk ønsker å selge når kursen går opp så kraftig, men om en tåler bittelitt risiko ville jeg satt stille i båten (jeg eier ikke aksjer) - i hvert fall om en regner at det er sannsynlig med salg, for da snakker vi nok om en vesentlig høyere pris pr aksje enn 250.

Jeg sliter dog litt med å se for meg at Norwegian ønsker å selge før de har fått gjennomført planene sine og høstet fruktene av dem. IAG forsøker seg jo her på et "buy low"-scenario. Kjos og Kise har vel fortsatt rimelig god kontroll på selskapet? Hvis ledelsen og styret ser at det er i ferd med å gå oppover for lønnsomheten i selskapet, tviler jeg på at vi ser noe salg pt - og om en slik vurdering er korrekt, vil jo også da aksjekursen nødvendigvis gå opp. Risikoen her er jo makrobildet.

På airliners.net, der de fleste venter at Norwegian går konk i neste uke, byr det jo åpenbart på hodebry at IAG ser på et bud på tre ganger markedspris :D

Uansett, så er ikke dette en dårlig dag for Norwegian.

Edvard 12-04-2018 16:46

Greit å se historisk kursutvikling.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/...NAS_OSE_5Y.jpg

econ 12-04-2018 17:05

Ok penger for dem som var med på emisjonen for et par uker siden, den var vel satt til 155 kr

roger 12-04-2018 17:29

Quote:

Originally Posted by econ (Post 1130039)
Ok penger for dem som var med på emisjonen for et par uker siden, den var vel satt til 155 kr

Hehe, ja, det er jo berre å selge seg for dei som gjekk inn med sånne store summar. Eg selde den vesle potten min no; gått opp 60% på dei 10(!!) åra eg har hatt aksjane. Så får vi sjå om eg kjøper igjen om ikkje så lenge... Ser det tikkar gjamnt oppover. Og om fableriet i pressa sler inn, så var det dumt å selje :)

Wahoo 12-04-2018 18:29

Så ikke denne komme, men Walsh har jo vært en av de få som hele tiden støttet Kjos i kampen mot DoT etc, så kan jo tenkes dette er noe IAG har pønsket på en stund allikevel.

BU662 12-04-2018 20:14

Vel, IAG har ikke bare kjöpt seg opp i DY og annsonsert at de vurderer å legge inn en full bud. De har også innført nye lavere longhaul priser på en rekke destinasjoner og det overrasker absolut ikke at det er disse som DY flyr. Dette er en soleklart signal. Man har skaffet seg nye tools å holde DY sine longhaul fares fra London nede, slik at margin-utvikling forblir som den er og dette vil drepe DY med 40% vekst.

Dessverre er all dette vi ser idag en direkte resultat av DY sitt eget svak performance og uvilje å gjøre nødvendige grep. Dette gjorde at selskap blir tungt lastet opp med gjeld og samtidlig har man ekstremt dårlige margins og melder store tap. Da blir man target i spillet fordi de andre aktører oppfatter selskap som svak.

Personlig ville jeg ikke bli overrasked om det kommer flere inn på banen og selskap til slutt blir delt opp.

Anders95 12-04-2018 20:25

Mest sannsynlig et dumt spørsmål, men for oss som har litt mindre oversikt over akkurat denne biten - hva ville eventuelt skjedd med Norwegian ved et oppkjøp?
Hadde dette vært bra for selskapet?

Landkrabbe 12-04-2018 20:59

Quote:

Originally Posted by BU662 (Post 1130052)
Vel, IAG har ikke bare kjöpt seg opp i DY og annsonsert at de vurderer å legge inn en full bud. De har også innført nye lavere longhaul priser på en rekke destinasjoner og det overrasker absolut ikke at det er disse som DY flyr.

Sikter du her til konkurransesituasjonen og de strategiske endringene som IAG har foretatt seg over tid som en respons til Norwegians inntog på TATL, eller mener du at de i forbindelse med aksjekjøpet og utspillet har iverksatt ekstra aggressiv prising direkte rettet mot Norwegian, slik at Norwegian må forhandle med en pistol mot hodet?

For det er to ganske så forskjellige scenarier. Det første er jo intet nytt og en ventet respons. Det andre, om det er så dramatisk som det høres ut som, ville jo være noe nært et brudd på EUs konkurranselov.

storg 12-04-2018 22:30

Quote:

Originally Posted by BraathensSafe1985 (Post 1129999)
Kan dette være starten på en "hostile takeover" fra IAG ? Dette kom tydligiv overrraskende på Norwegian sin leder gruppe ...

Tvilsomt, Kjos eier så mye at med noen få allierte så har han negativ kontroll. Blir det et salg så er det fordi man ønsker å selge.

BraathensSafe1985 12-04-2018 23:08

Quote:

Originally Posted by Anders95 (Post 1130053)
Mest sannsynlig et dumt spørsmål, men for oss som har litt mindre oversikt over akkurat denne biten - hva ville eventuelt skjedd med Norwegian ved et oppkjøp?
Hadde dette vært bra for selskapet?

Tvilsomt om IAG er interesert i å beholde Norwegian. De er nok mest interesert i flyene, slottene og bli kvitt en konkurent.

Martin 12-04-2018 23:21

Quote:

Originally Posted by BraathensSafe1985 (Post 1130071)
Tvilsomt om IAG er interesert i å beholde Norwegian. De er nok mest interesert i flyene, slottene og bli kvitt en konkurent.

Så de skal brande de om? Til hva? Får vi Vueling på norsk innenriks?

LN-HFH 12-04-2018 23:39

Quote:

Originally Posted by BraathensSafe1985 (Post 1130071)

tror heller vi ser det motsatte. skal man tro folk på a.net har vueling sine forsøk på å etablere seg utenfor Spania gått rett vest, og de er visst ikke så godt likt i hjemmemarkedet heller. Norwegian har i motsetning en sterk merkevare og en mye høyere ''vil fly med''-faktor og generelt bedre likt i forhold til mange andre LCC i eruopa. Og hva er LEVEL? ingen har hørt om de, og det tar IAG 5 min å skru av den bryteren og føre flyene tilbake til IB, de flyr jo på IB-AOC til og med. for så å la Norwegian ta seg av langdistanse fra AMS, CDG, TXL og andre steder IB og BA ikke er representert.

man kan jo også spørre seg om hvorfor er det merkevaren ''Norwegian'' som skal nedprioriteres hvis de blir innlemmet i IAG, de har 5(!!!) selskaper som opererer side om side i Spania med forskjellige merkevarer, så å ha mange AOC-lisenser og merkevarer er de vant til.

OEH 13-04-2018 02:11

Spennende. Kanskje får vi Norwegian inn i OneWorld?

All times are GMT +2. The time now is 18:51.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.