Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Småprat (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt? (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128524)

Bergern 29-10-2014 00:19

Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?

Quote:

Originally Posted by Mjolnir (Post 965147)
Nå er jo dette en diskusjon rundt konsekvensene av en hypotetisk høyhastighetsutbygging, så jeg forstår ikke hvorfor man føler behov for å nedsable innspill med at de baserer seg på urealistiske scenarier på denne måten. Det er vel nesten like usikkert om det er realistisk med bane mellom de aller største byene. Forøvrig vil en bane til Ålesund kunne få lavere investeringskostnad enn de andre ettersom den kan bygges som ei grein ut fra Trondheim-Oslo dersom den banen legges gjennom Gudbrandsdalen.

At jeg ser på utbygging av høyhastighetstog mellom Ålesund og Oslo som utopisk i overskuelig fremtid er vel neppe en nedsabling, snarere en del av debatten. Jeg skjønner at ideen var et tankespinn rundt en hypotese, men jeg trodde det ville være fornuftig at tankene ihvertfall burde ha et snev av realisme.

Hvis jeg har tråkket noen på Møre på tærne, må de virkelig be om unskyldning. Tankene var ikke onde i sinnet ;)

Mjolnir 29-10-2014 00:46

Quote:

Originally Posted by Bergern (Post 965149)
Hvis jeg har tråkket noen på Møre på tærne, må de virkelig be om unskyldning. Tankene var ikke onde i sinnet ;)

Ingen vonde tær her (har da òg svært begrensede relasjoner til Mørekysten;)). Kommentaren gikk primært ut på at tonen her inne av og til kan fortone seg litt brysk overfor enkelte debattanter :)

Bergern 29-10-2014 00:58

Quote:

Originally Posted by Mjolnir (Post 965151)
Kommentaren gikk primært ut på at tonen her inne av og til kan fortone seg litt brysk overfor enkelte debattanter :)

Det tror jeg faktisk skyldes at man i stor grad, heldigvis, går rett på sak og ikke tøyser med alt mulig annet. Selv svarer jeg etter beste evne eller lar være, og lurer jeg på noe så stiller jeg spørsmål eller forespørsler. Man må ikke si vær så snill og tusen takk i hver eneste post i en pågående diskusjon.

Personangrep er søppel og heldigvis slår moderatorene ganske så raskt og effektivt ned på det.

kekker 29-10-2014 08:53

Quote:

Originally Posted by Bergern (Post 965144)
Hvilken lyntogstrekning mener du vil skape store besparelser for Ålesunds beboere som skal til Oslo? Bergen, Stavanger eller Trondheim? Alle andre destinasjoner ren utopi.

I artikkelen står det vel noe om mulighet for en grein til Ålesund, kanskje via Åndalsnes, alternativt over Ottadalen (her er jeg dog på skrekkelig gyngende grunn).
Uansett så tror jeg kanskje at mange som ikke bor på kysten, men "bare" har en fjellovergang i veien for å komme seg til en eventuell høyhastighetsbane, kanskje heller kjører over fjellet eller opp dalen for å komme til toglinjen og følgelig "stjeles" passasjerer fra AES, MOL, KSU med flere..

Quote:

Originally Posted by Bergern (Post 965152)
Personangrep er søppel og heldigvis slår moderatorene ganske så raskt og effektivt ned på det.

Heldigvis og så er det en god takhøyde her inne og ikke minst vanvittige mengder kunnskap!

FlyTAP 29-10-2014 15:07

Et lyntog som gjør unna distansen Kristiansand-Oslo på 2 timer ville parkert innenriksflyging fra Kjevik tror jeg, ihvertfall hvis banen ble bygd med forlengelse Stavanger (og Bergen). Uten å ha tall så tror jeg at utenriksrutene kunne vare videre, KLM har mange reisende til AMS og videre fra KRS.

Wiggo Hovde 29-10-2014 20:09

Quote:

Originally Posted by Bergern (Post 965144)
Hvilken lyntogstrekning mener du vil skape store besparelser for Ålesunds beboere som skal til Oslo? Bergen, Stavanger eller Trondheim? Alle andre destinasjoner ren utopi.

Må du lese hva trådstarter skriver da. Denne tråden handler ikke om hva som er utopi og ikke. Trådstarter spør hva som vil skje hvis/om.
Så da tar vi utgangspunkt i det.

Strekningen Ålesund - Oslo har blitt lansert som aktuell. Da tar vi diskusjonen om hva som ville ha skjedd med flytilbudet på AES den dagen banen sto ferdig.

Wiggo Hovde 29-10-2014 20:14

Quote:

At jeg ser på utbygging av høyhastighetstog mellom Ålesund og Oslo som utopisk i overskuelig fremtid er vel neppe en nedsabling, snarere en del av debatten. Jeg skjønner at ideen var et tankespinn rundt en hypotese, men jeg trodde det ville være fornuftig at tankene ihvertfall burde ha et snev av realisme.

Helt klart ikke en nedsabling at du ser på en slik bane som utopi. Men det er altså ikke en del av diskusjonen. Diskusjonen er hva som skjer med flytilbudet hvis om atte banen faktisk blir bygd.

Quote:

For ordensskyld så skal det nevnes at jeg ikke er fra Møre.

Bergern 29-10-2014 20:24

Quote:

Originally Posted by Wiggo Hovde (Post 965315)
Må du lese hva trådstarter skriver da. Denne tråden handler ikke om hva som er utopi og ikke. Trådstarter spør hva som vil skje hvis/om.
Så da tar vi utgangspunkt i det.

Strekningen Ålesund - Oslo har blitt lansert som aktuell. Da tar vi diskusjonen om hva som ville ha skjedd med flytilbudet på AES den dagen banen sto ferdig.

Såvidt jeg kan se har ikke trådstarter nevnt Ålesund med et ord. Det jeg tror han ønsket debatt rundt, er om hva som realistisk sett vil skje om det bygges lyntog her tillands. Skal den debatten bli meningsfull, må forutsetningene være realistiske.

Nå blir det neppe lyntog i det hele tatt tror jeg, men om det skulle bli er det vel storbyene som gjelder.

Hvis ønsket er å diskutere hvisomatte det skulle bli lyntog overalt; Gjerne for meg.

All times are GMT +2. The time now is 15:28.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.